توماس وست، نماینده‌ی ویژه‌ی امریکا در امور افغانستان، گفت‌وگوی سیاسی بین‌الافغانی را به‌عنوان بخش مهم راه حل برای چالش‌های کنونی کشور دانسته است. او در رشته تویتی نوشته که این موضوع مورد توافق در نشست دوحه بود. به گفته وست، در نشست دوحه درباره تروریزم، سرکوب زنان و دختران، بحران انسانی ویرانگر و مواد مخدر […]

توماس وست، نماینده‌ی ویژه‌ی امریکا در امور افغانستان، گفت‌وگوی سیاسی بین‌الافغانی را به‌عنوان بخش مهم راه حل برای چالش‌های کنونی کشور دانسته است.

او در رشته تویتی نوشته که این موضوع مورد توافق در نشست دوحه بود. به گفته وست، در نشست دوحه درباره تروریزم، سرکوب زنان و دختران، بحران انسانی ویرانگر و مواد مخدر در افغانستان بحث شده‌است. همزمان با این، رییسان جمهور آلمان و اوزبیکستان در برلین، با توجه به شرایط افغانستان در مورد همکاری مشترک در تامین امنیت منطقه، مقابله با چالش‌ها و تهدیدات گفت‌وگو کردند. در همین‌حال، شماری از آگاهان سیاسی می‌گویند که آغاز گفتمان ملی میان افغانستانی‌ها برای حل بحران سیاسی کشور ضرورت جدی است.

در ادامه تلاش‌های منطقه‌ی و جهانی برای شکستن بن بست سیاسی کنونی کشور؛ توماس وست، نماینده‌ی ویژه‌ی امریکا در امور افغانستان می‌گوید که گفت‌وگوی سیاسی میان افغانستانی‌ها به‌عنوان بخش مرکزی راه حل برای همه‌ی چالش‌ها، موضوع مورد توافق در نشست دوحه بود. او در رشته توییتی نوشته که نشست دوحه برای به‌رسمیت شناختن حکومت سرپرست نبود، بلکه متمرکز بر شناسایی منافع مشترک و نحوه‌ی پیش‌برد آن به صورت جمعی بود. به گفته‌ی وست، در نشست دوحه درباره‌ی تروریسم، سرکوب زنان و دختران، بحران انسانی ویرانگر و مواد مخدر در افغانستان بحث شده‌است: ″کشورها اولویت‌های متفاوتی را برای این منافع قائل شدند، اما در میان نقاط مورد توافق، گفت‌وگوی سیاسی میان افغانستانی‌ها بخش مرکزی راه حل برای همه‌ی‌چالش ها بود.″

همزمان با این، فرانک والتراشتاین مایر و شوکت میرضیایف، رییسان جمهور آلمان و اوزبیکستان روز (چهارشنبه، ۱۳ ثور) در برلین دیدار کردند. ریاست‌جمهوری اوزبیکستان در بیانیه‎ای گفته که در این دیدار با توجه به شرایط افغانستان در مورد همکاری مشترک در تامین امنیت منطقه، مقابله با چالش‌ها و تهدیدات مدرن گفت‌وگو شد.

در همین‌حال، شماری از آگاهان سیاسی آغاز گفتمان ملی میان افغانستانی و شکل گیری حکومت فراگیر را برای برون رفت از وضعیت کنونی کشور ضروری می‌دانند.

گفتنی‌است که نشست دوحه به روزهای دوشنبه و سه‌شنبه پشت درهای بسته و به‌میزبانی دبیرکل سازمان ملل و اشتراک نمایندگان ویژه‌ی کشورها در امور افغانستان برگزار شد. دبیرکل سازمان ملل متحد در پایان این نشست اعلام کرد که به ‌زودی نشست بین‌‌المللی دیگری درباره افغانستان برگزار خواهند کرد.