وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین، اعلام کرده‌است که کشورش در نشست چهارم وزیران خارجه همسایه افغانستان در اوزبیکستان، به دنبال تقویت اجماع کشورهای همسایه درباره وضعیت افغانستان است. او گفت که چین از ثبات و توسعه در افغانستان پشتی‌بانی می‌‌کند. وانگ ونبین افزود که چین از شرکت ‌کنندگان انتظار دارد که به تفصیل در […]

وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین، اعلام کرده‌است که کشورش در نشست چهارم وزیران خارجه همسایه افغانستان در اوزبیکستان، به دنبال تقویت اجماع کشورهای همسایه درباره وضعیت افغانستان است.

او گفت که چین از ثبات و توسعه در افغانستان پشتی‌بانی می‌‌کند. وانگ ونبین افزود که چین از شرکت ‌کنندگان انتظار دارد که به تفصیل در مورد وضعیت افغانستان بحث کنند. سخنگوی وزارت خارجه چین هم‌چنان می‌گوید که کشورش می‌خواهد پایه‌های اجماع کشورهای همسایه برسر مساله افغانستان محکم گردیده و تلاش‌‌ها و تفاهمات قبلی به‌ثمر بنشیند. گفتنی‌است که مقام‌های حکومت سرپرست به این نشست دعوت نشده‌اند.

نشست چهارم وزیران خارجه کشورهای همسایه افغانستان قرار است روز ۲۴ حمل در شهر سمرقند اوزبیکستان برگزار شود. گفته شده که در این نشست وزیران خارجه کشورهای روسیه،‌ چین، ایران، پاکستان، تاجیکستان، ترکمنستان و اوزبیکستان شرکت می‌کنند. درهمین‌حال، وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین، گفت که کشورش در نشست چهارم وزیران خارجه همسایه افغانستان در اوزبیکستان، به دنبال تقویت اجماع کشورهای همسایه برسر وضعیت افغانستان است. او گفت که چین از ثبات و توسعه در این کشور پشتی‌بانی می‌‌کند: ″چین از غلبه بر مشکلات ناامنی و وضع بد اقتصادی در افغانستان حمایت کرده و به نگرانی‌‌های مشروع جهان در مورد افغانستان توجه دارد و مایل است که شرایط مساعدتری برای توسعه روابط افغانستان و کشورهای‌ همسایه به وجود آید. چین می‌خواهد که افغانستان بخشی از ارتباطات و همکاری‌های اقتصادی منطقه‌‌ای باشد″.

وانگ ونبین در نشست خبری خود گفت که چین از شرکت ‌کنندگان انتظار دارد که به تفصیل در مورد وضعیت افغانستان بحث کنند. او گفت که چین می‌خواهد پایه‌های اجماع کشورهای همسایه برسر مساله افغانستان محکم گردد؛ تلاش‌ها و تفاهمات قبلی در نشست سوم وزیران خارجه به ثمر بنشیند.

پیش‌تر وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌‌ای در ۱۸ حمل اعلام کرد که شرکت ‌کنندگان این نشست قرار است در مورد گام‌های بیش‌تر برای حل‌‌وفصل سیاسی مساله افغانستان و تثبیت وضعیت انسانی و اجتماعی- اقتصادی در این کشور گفت‌وگو کنند. گفتنی‌است که مقام‌های حکومت سرپرست به این نشست دعوت نشده‌اند، در واکنش به آن مقام‌های کابل گفته‌اند که بدون حضور نماینده آنها، نشست سمرقند به‌جایی نخواهد رسید.