سران کشورهای آسیای مرکزی و شورای اروپا در نشست بر اهمیت ایجاد حکومت فراگیر، مبارزه با تروریزم و رعایت حقوق بشر در افغانستان تاکید کردند. شرکت کنندگان این نشست همچنان، با تاکید بر ادامه کمک‌های بشری جهان، از وضعیت بشری رو به وخامت در افغانستان ابراز نگرانی کردند. با این حال، سخنگوی حکومت سرپرست می‌گوید […]

سران کشورهای آسیای مرکزی و شورای اروپا در نشست بر اهمیت ایجاد حکومت فراگیر، مبارزه با تروریزم و رعایت حقوق بشر در افغانستان تاکید کردند.

شرکت کنندگان این نشست همچنان، با تاکید بر ادامه کمک‌های بشری جهان، از وضعیت بشری رو به وخامت در افغانستان ابراز نگرانی کردند. با این حال، سخنگوی حکومت سرپرست می‌گوید که امنیت کامل در افغانستان تامین است و گروه داعش سرکوب شده‌است. در همین‌حال، شماری از آگاهان تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان را برای ثبات کشور و منطقه یک نیاز مبرم می‌دانند. آنان همچنان می‌گویند که کشورهای منطقه از تروریزم ناشی از افغانستان احساس تهدید می‌کنند.

دومین نشست سران کشورهای آسیای مرکزی و اتحادیه اروپا برگزار شد و اعضای این نشست بر مبارزه با تروریسم، تشکیل دولت فراگیر و احترام به حقوق و آزادی‌های شهروندان افغانستان تاکید کردند. این نشست روز جمعه، به میزبانی قرغیزستان در شهر چلپون آتای این کشور برگزار شد که سران پنج کشور آسیای مرکزی و چارلز میشل، رییس شورای اتحادیه اروپا و تیم همراهش در آن اشتراک کردند. آنان گفته‌اند که متعهد به‌توسعه افغانستان به یک کشور امن، صلح‌آمیز، باثبات و مرفه هستند.

در بیانیه امده: ″طرف‌ها بر اهمیت ایجاد یک حکومت فراگیر و نماینده در افغانستان، تاکید و بر اهمیت ارتقاء و احترام به حقوق‌بشر و آزادی‌های اساسی همه شهروندان افغانستان به‌ویژه زنان، دختران و گروه‌های قومی پافشاری کردند″.

در این نشست رییس‌جمهور تاجیکستان با تاکید بر تقویت حفاظت از مرزها با افغانستان هشدار داد که ولایت‌های شمالی این کشور به محل پرورش تروریسم بین‌المللی تبدیل شده است: ″در شرایط کنونی افغانستان، اتخاذ اقدامات مشترک برای مبارزه با تهدید گسترش تروریسم، افراط گرایی، رادیکالیسم مذهبی، جرایم سایبری، قاچاق مواد مخدر و سلاح مهم است. تشکیل حکومت فراگیر از همه اقوام افغانستان عامل کلیدی برای ثبات این کشور است″.

با این حال، سخنگوی حکومت سرپرست می‌گوید که امنیت کامل در افغانستان تامین و گروه داعش سرکوب شده‌است.

در همین‌حال، شماری از آگاهان تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان را برای ثبات کشور و منطقه یک نیاز مبرم می دانند.

برخی دیگری از آگاهان بین‌المللی می‌گویند که کشورهای منطقه از تروریسم ناشی از افغانستان احساس تهدید می‌کنند.

پیش از این، پنجشنبه و جمعه گذشته اجلاس نمایندگان ویژه اتحادیه اروپا و کشورهای آسیای میانه برای افغانستان در شهر تاشکند پایتخت اوزبیکستان برگزار شده بود. این دومین نشست سران اتحادیه اروپا و رهبران آسیای میانه است. اجلاس نخست در ۲۷ ماه اکتوبر سال قبل در شهر آستانه، پایتخت قزاقستان برگزار شده بود.