رییسان مشترک ایتلاف جهانی آزادی رسانه‌‌ها اعلام کردند که عضویت افغانستان در این ایتلاف لغو شده‌است. در بیانیه این ایتلاف آمده که وضعیت آزادی رسانه‌‌ها در افغانستان دیگر با تعهد جهانی مطابقت ندارد. در ادامه این بیانه گفته شده که این اقدام در مشورت با تمام اعضا و در مطابقت با الزامات ایتلاف گرفته شده‌است […]

رییسان مشترک ایتلاف جهانی آزادی رسانه‌‌ها اعلام کردند که عضویت افغانستان در این ایتلاف لغو شده‌است. در بیانیه این ایتلاف آمده که وضعیت آزادی رسانه‌‌ها در افغانستان دیگر با تعهد جهانی مطابقت ندارد.

در ادامه این بیانه گفته شده که این اقدام در مشورت با تمام اعضا و در مطابقت با الزامات ایتلاف گرفته شده‌است و این ایتلاف به نظارت دقیق وضعیت آزادی رسانه‌‌ها در افغانستان ادامه خواهد داد. درهمین‌حال، شماری از خبرنگاران از این اقدام ایتلاف جهانی آزادی رسانه‌ها ابراز تاسف می‌کنند.

پس از فروپاشی نظام جمهوریت در ماه آگست سال‌پار، محدودیت‌های جدی بر آزادی رسانه‌ها اعمال شده‌است. بر بنیاد آمار ارایه شده از سوی دفتر معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان، در بیش‌تر از یک سال گذشته، بیش از ۲۰۰ مورد نقض حقوق‌بشری علیه خبرنگاران در این دفتر ثبت کرده‌است.

درهمین‌حال، کانادا و هالند، به‌عنوان رییسان مشترک ایتلاف جهانی آزادی رسانه‌ها اعلام کردند که عضویت افغانستان در این ایتلاف لغو شده و این اقدام در مشورت با تمام اعضا و در مطابقت با الزامات ایتلاف گرفته شده‌است. افغانستان در جنوری ۲۰۲۲ به‌عضویت ایتلاف جهانی آزادی رسانه‌‌ها درآمد.

در بیانیه این ایتلاف آمده است که وضعیت آزادی رسانه‌‌ها در افغانستان دیگر با تعهد جهانی مطابقت ندارد و این ایتلاف به‌نظارت دقیق وضعیت آزادی رسانه‌ها در افغانستان ادامه خواهد داد. مرکز خبرنگاران افغانستان در خبرنامه‌ای از حذف نام این کشور از ایتلاف جهانی آزادی رسانه‌‌ها ابراز نگرانی کرده و گفته که باید محدودیت‌‌ها بر رسانه‌های افغانستان برداشته شود.

نگرانی‌ها از ادامه خشونت‌ها علیه خبرنگاران در حالی مطرح می‌‌شود که پیش از این، مرکز خبرنگاران افغانستان در گزارشی گفته بود که پس از فروپاشی نظام جمهوری، تاکنون ۲۴۵ رویداد خشونت علیه خبرنگاران و کارمندان رسانه‌‌‌ای ثبت شده‌است.