وزارت صحت عامه از روز جهانی هیموفیلیا در کابل بزرگداشت کرد. رییس بانک ملی خون گفت با آنکه آمارگیری سراسری نشده‌است؛ اما، در حال‌حاضر، حدود سه هزارتن به این بیماری ابتلا هستند. محمد ناصر صادق، نبود ابزارهای تشخیصیه و افراد متحصص را از بزرگ‌ترین چالش‌ها برای مبارزه با بیماری اختلال خونی عنوان کرد. همزمان، معین […]

وزارت صحت عامه از روز جهانی هیموفیلیا در کابل بزرگداشت کرد.

رییس بانک ملی خون گفت با آنکه آمارگیری سراسری نشده‌است؛ اما، در حال‌حاضر، حدود سه هزارتن به این بیماری ابتلا هستند. محمد ناصر صادق، نبود ابزارهای تشخیصیه و افراد متحصص را از بزرگ‌ترین چالش‌ها برای مبارزه با بیماری اختلال خونی عنوان کرد. همزمان، معین مالی و اداری وزارت صحت عامه گفت که در ۲۰ سال گذشته هیچ کار اساسی برای مبارزه با این بیماری نشده‌است. درهمین‌حال، شماری از بیماران ابتلا به این بیماری، خواهان اعمار یک شفاخانه ویژه برای رسیدگی به بیماران هیموفیلیا شدند. از روز جهانی هیموفیلی در حالی بزرگداشت می‌شود که اخیرا بانک خون ملی اعلام کرد که این بانک با کم‌بود خون تازه مواجه شده‌است.

۲۸ حمل برابر است با ۱۷ اپریل، روز جهانی هیموفیلیا یا اختلال خونی است. وزارت صحت عامه از این روز بزرگداشت کرد. رییس بانک خون در این مراسم گفت، با آنکه سرشماری کلی صورت نگرفته است؛ اما، تخمین شده که دست‌کم، بیش‌تر از سه هزار تن به این بیماری مبتلا هستند.

رییس بانک خود در ادامه تاکید کرد که نبود ابزارهای تشخیصیه، فقدان افراد متخصص از جدی‌ترین چالش‌ها بر سر راه بیماران ابتلا به اختلال خونی هستند.

همزمان با این، معین مالی و اداری وزارت صحت عامه ضمن این‌که رسانه‌ها را برای آگاهی دهی شهروندان مفید دانست، افزود که در ۲۰ سال پسین، کم‌ترین توجه برای مبارزه با این بیماری نشده‌است.

در همین‌حال، شماری از بیماران ابتلا به اختلال خونی ″هیموفیلیا″ از ایجاد مرکز درمان برای بیماران اختلال خونی خرسندی می‌کنند و خواهان اعمار یک باب شفاخانه، ویژه تداوی بیماران هیموفیلیا شدند.

گفتنی‌است که هیموفیلی بیماری خونریزی دهنده وراثتی است که در اثر کم‌بود پروتیین انعقادی خون موجود در پلاسما بروز می‌کند. در این حالت اگر بیمار آسیب یا جراحت ببیند، دچار خونریزی طولانی مدت می‌شود؛ زیرا لخته‌های خون ایجاد نمی‌شود و به‎خونریزی بند نمی‌آید. از این روز در حالی بزرگداشت می‌شود که به گفته مسوولان بانک خون، این بانک با کم‌بود خون تازه مواجه شده‌است؛ چون شهروندان کشور در ماه رمضان، کم‌تر به مرکز برای خون دادن مراجعه می‌کنند.