بیماری سل یکی از انواع بیماری‌های شایع است که تعداد زیادی از افراد در جهان به این بیماری مبتلا هستند. وزرات صحت عامه از روز جهانی توبرکلوز بزرگ‌داشت کرد. معین امور پلان و پالیسی این وزارن می‌گوید که سالانه تا ۱۲ هزار تن از شهروندان کشور از اثر این بیماری جان خود را از دست […]

بیماری سل یکی از انواع بیماری‌های شایع است که تعداد زیادی از افراد در جهان به این بیماری مبتلا هستند.

وزرات صحت عامه از روز جهانی توبرکلوز بزرگ‌داشت کرد. معین امور پلان و پالیسی این وزارن می‌گوید که سالانه تا ۱۲ هزار تن از شهروندان کشور از اثر این بیماری جان خود را از دست می‌دهند که این رقم در سراسر جهان، حدود یک اعشاریه یک میلیون تن گزارش شده‌است.

در کنار این، نمایندگان نهادهای جهانی تاکید کردند که بیماری سل تا سال ۲۰۳۵ میلادی باید به‌گونه کامل از افغانستان محو شود؛ اما، در واکنش رییس کنترل توبرکلوز در ولایات کشور می‌گوید که کارکنانی‌که از سوی نهادهای امدادی حقوق دارند، با گذشت ماه‌ها حقوق خود را دریافت نمی‌کنند و تاکید کرد که این کارکنان از سطح سواد پایین تری برخوردار اند.

همزمان، مسوول برنامه آگاهی‌دهی نوبرکلوز وزارت صحت عامه گفت که کسانی‌که بیشتر با افراد ابتلا ارتباط دارند به‌ویژه زنان، در معرض خطر مبتلا شدن بیشتر قرار دارند.

گفتنی‌است که توبرکلوز یک بیماری کشنده و ساری است که از شخص بیمار در هنگام صرفه کردن یا عطسه کردن، در هوا پخش‌شده و سبب بیمارشدن بقیه افراد در یک محیط می‌شود.