به دنبال وقوع زمین‌لرزه شدید در افغانستان، وزارت مبارزه با رویداد‌های طبیعی اعلام کرده که که در این رویداد طبیعی، بیش از ۵۰ تن کشته و زخمی شده‌اند. سخن‌گوی وزارت مبارزه با رویداد‌های طبیعی می‌گوید که این افراد در ولایت‌های کابل، بدخشان، پکتیکا، لغمان، تخار، خوست، بغلان و سمنگان کشته و زخمی شده‌‌اند. در همین‌حال، […]

به دنبال وقوع زمین‌لرزه شدید در افغانستان، وزارت مبارزه با رویداد‌های طبیعی اعلام کرده که که در این رویداد طبیعی، بیش از ۵۰ تن کشته و زخمی شده‌اند. سخن‌گوی وزارت مبارزه با رویداد‌های طبیعی می‌گوید که این افراد در ولایت‌های کابل، بدخشان، پکتیکا، لغمان، تخار، خوست، بغلان و سمنگان کشته و زخمی شده‌‌اند. در همین‌حال، وزارت صحت عامه می‌گوید که در نتیجه این زمین‌‌لرزه سه تن جان باخته و ۴۴ زخمی به‌شفاخانه‌ها منتقل شده‌اند. ‏سخن‌گوی وزارت صحت عامه می‌گوید که دو تن در ولایت تخار و یک تن دیگر در ولایت لغمان جان باخته‌اند. وی می‌گوید که این آمار ابتدایی است و احتمال می ‌رود که شمار جان باختگان و زخمیان بیش‌تر شود.

زلزله قوی که تکان‌‌های آن برای کم‌ازکم ۳۰ ثانیه ادامه داشت، شامگاه سه‌‎شنبه، بخش‌های زیاد افغانستان و پاکستان را تکان داد. مرکز زلزله نگاری امریکا شدت این زلزله را که در بخش‌هایی از هند نیز حس شد ۶.۵ ریشتر تخمین زده است. بر اساس اطلاعات این اداره، مرکز این زلزله در عمق ۱۸۷ کیلومتری و در ولایت بدخشان در شمال افغانستان بوده است.

شرافت زمان امرخیل، سخن‌گوی وزارت صحت عامه، می‌گوید که درپی این زلزله تاکنون دو تن در ولایت تخار و یک کودک در ولایت لغمان کشته شدند. او هم‌چنین زخمی شدن ۴۴ تن را در سراسر افغانستان تایید کرد که مراکز صحی آورده شده‌اند.

در همین‌حال، وزارت مبارزه با رویداد‌های طبیعی اعلام کرده‌است که که در این رویداد طبیعی بیش از ۵۰ تن کشته و زخمی شده‌‌اند. شفیع‌الله رحیمی، سخن‌گوی وزارت  مبارزه با رویداد‌های طبیعی می‌گوید که این افراد در ولایت‌‌های کابل، بدخشان، پکتیکا، لغمان، تخار، خوست، بغلان و سمنگان کشته و زخمی شده‌‌اند.

به گفته وی، در پی این زمین‌‌لرزه بیش از ۶۳ منزل مسکونی نیز تخریب شده‌است. سخن‌گوی وزارت مبارزه با رویداد‌های طبیعی تاکید کرده که این‌ آمارها ابتدایی است و ممکن در آن تغییراتی رونما شود. او هم‌چنان با بیان این‌که کمک‌‌های بشردوستانه نباید سیاسی شود، از نهادها و سازمان‌های بین‌‌المللی خواسته که به آسیب ‌دیدگان این زمین‌لرزه کمک کنند.

این در حالی‌است که خبرگزاری اسوشیتید پرس از قول بلال فیضی، سخن‌گوی حالات اضطراری پاکستان، گزارش داده که بیش از ۱۰۰ زخمی به شفاخانه‌‌های منطقه سوات واقع در خیبرپشتونخوا انتقال داده شده‌اند. فیضی و سایر مقام‌های پاکستان گفته‌اند که در اثر این زلزله دست‌کم نه تن زمانی کشته شدند که سقف‌ خانه ‌ها در مناطق مختلف شمال-غرب آن کشور بالای‌شان فرو ریخت.