پس از چندین دهه جنگ در افغانستان برعلاوه سایر افراد، کودکان نیز قربانی این جنگ‌های طولانی مدت شده‌اند. این در حالی‌است که چهارم جون روز جهانی کودکان بیگناه قربانی خشونت است که کودکان افغانستان را هم  شامل می‌شود. صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد می‌گوید که افغانستان بیش‌ترین شمار کودکان مبتلا به‎سوءتغذیه در جنوب […]

پس از چندین دهه جنگ در افغانستان برعلاوه سایر افراد، کودکان نیز قربانی این جنگ‌های طولانی مدت شده‌اند.

این در حالی‌است که چهارم جون روز جهانی کودکان بیگناه قربانی خشونت است که کودکان افغانستان را هم  شامل می‌شود. صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد می‌گوید که افغانستان بیش‌ترین شمار کودکان مبتلا به‎سوءتغذیه در جنوب آسیا را دارد. این سازمان خواهان اقدام فوری برای حمایت از کودکان در ۱۵ کشور از جمله افغانستان شده‌است. در همین‌حال، رییس اتحاد ملی کارگران افغانستان، خواهان توجه نهادهای پشتیبان کودکان به وضعیت بد کودکان بی‌سرپرست و نیازمند کشور شده‌است.

چهارم جون روز جهانی کودکان بیگناه قربانی خشونت است. این روز توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد در۱۹آگست ۱۹۸۲ تعیین شد. این تاریخ مربوط به بمباران مناطق مسکونی بیروت توسط نیروهای مسلح اسراییل در چهارم جون ۱۹۸۲ است که منجر به‌تعداد زیادی قربانی از جمله کودکان شد.

از این روز، از سال ۱۹ هر ساله برگزار می‌شود و هدف آن جلب توجه جامعه بین‌المللی به‌وضعیت کودکان در مناطق درگیری نظامی است. صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد می‌گوید که افغانستان بیش‌ترین شمار کودکان مبتلا به‌سوءتغذیه در جنوب آسیا را دارد. این سازمان خواهان اقدام فوری برای حمایت از کودکان در ۱۵ کشور از حمله افغانستان شده‌است.
درهمین‌حال، لیاقت عادل، رییس ملی اتحاد ملی کارگران کشور با ابراز نارضایتی از کارکرد نهادهای پشتیبان کودکان، خواهان توجه این نهادها به وضعیت بد کودکان بی‌سرپرست و نیازمند در کشور شده‌است.

این در حالی‌است که بر اساس گزارش نهادهای خارجی، در برخی کشورها از جمله افغانستان کودکان هنوزهم قربان قتل، سوءاستفاده و آدم ربایی‌ها می‌شوند.