پس از آنکه ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه سفرهای منطقه یی اش را آغاز کرد، به تاجیکستان رفته و با امام علی رحمان رییس جمهوری این کشور در پیوند به وضعیت افغانستان نیز رای زنی کرده است. آقای پوتین گفته پس از تحول افغانستان، باید تمامی اقوام در اداره امور کشورشان مشارکت کامل داشته باشند. […]

پس از آنکه ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه سفرهای منطقه یی اش را آغاز کرد، به تاجیکستان رفته و با امام علی رحمان رییس جمهوری این کشور در پیوند به وضعیت افغانستان نیز رای زنی کرده است.
آقای پوتین گفته پس از تحول افغانستان، باید تمامی اقوام در اداره امور کشورشان مشارکت کامل داشته باشند.
دستیار پوتین نیز تاکید کرده که مسکو با هیات حاکمه افغانستان در ارتباط است و مقام های جدید در افغانستان را تشویق می کند تا یک دولت متوازن قومی و سیاسی تشکیل دهند و اقدام هایی برای مبارزه با تهدیدهای تروریستی و مواد مخدر را تشدید کنند.
همزمان با این ابراهیم رییسی، رییس جمهوری ایران نیز در دیدار با رییس کمیته مشترک ستاد ارتش پاکستان بر تشکیل دولت فراگیر در افغانستان تاکید کرده است.
آقای رییسی گفته این امری ضروری است که طالبان یک حکومت گسترده تشکیل دهند به نحوی که همه اقوام در آن مشارکت داشته باشند تا صلح و توسعه در افغانستان به وجود آید.
از دید جامعه جهانی، ایجاد نشدن حکومت فراگیر، نقض حقوق بشر، نادیده گرفته شدن حقوق زنان، اتهام بازداشت و کشتار نظامیان حکومت پیشین و موجودیت رابطه میان امارت اسلامی با گروه های تروریستی از عامل های به رسمیت شناخته نشدن حاکمیت جدید در افغانستان است؛ اما امارت اسلامی همواره این اتهام ها را رد کرده است.
با وجود که از حاکمیت دوباره امارت اسلامی بر افغانستان نزدیک به یازده ماه می گذرد؛ اما تاکنون هیچ کشوری اداره سرپرست امارت اسلامی را به رسمیت نشناخته است.
مهمانان
۱- مفتی محمد ناصر حقانی، عضو امارت اسلامی
۲- عبدالرحمان الهی، استاد دانشگاه
۳- غلام سخی احسانی، آگاه روابط بین‌الملل