پوتزل: زنان خواستار مشارکت در تصمیم‌گیری‌ها استند | شبکه تلویزیون نور، Noor TV Network, Afghanistan پوتزل: زنان خواستار مشارکت در تصمیم‌گیری‌ها استند – شبکه تلویزیون نور، Noor TV Network, Afghanistan
پوتزل: زنان خواستار مشارکت در تصمیم‌گیری‌ها استند
پوتزل: زنان خواستار مشارکت در تصمیم‌گیری‌ها استند
تاریخ انتشار : 05 جدی 1401 - 14:56 |

 

در ادامه‌ی نگرانی‌ها از وضع محدودیت‌ها علیه زنان، دفتر معاونت سازمان ملل در افغانستان می‌گوید که زنان خواستار مشارکت در تصمیم‌گیری‌ها استند. یوناما در خبرنامه با نشر گزارشی گفته است که به‌‌مناسبت روز جهانی باز و به‌اساس قطع‌نامه ۱۳۲۵ شورای امنیت سازمان ملل، گردهمایی‌هایی را در برخی از ولایت‌ها با حضور زنان راه ‌اندازی کرده‌است. به‌گفته یوناما، زنانی که در این گردهمایی‌‌ها اشتراک کرده، در مورد نیاز مبرم برای مشارکت معنادارشان در تصمیم‌‌گیری، حفاظت از خشونت، دست‌رسی به آموزش، کار و عدالت بحث و گفت‌وگو کرده‌‌اند.

پس از سقوط حکومت پیشین، زنان به حاشیه کشیده شدند. آنان نه‌تنها از وظایف‌شان سبک دوش شدند؛ بلکه محدودیت‌ها بر گشت‌و‌گذار و  پوشش آنان بیش‌تر و هم‌چنان مسدود ماندن‌مکتب‌ها به روی دختران بالاتر از صنف ششم، سبب افزایش نگرانی‌ها شد. دفتر معاونت سازمان ملل در افغانستان (یوناما) که گردهمایی‌هایی را در برخی از ولایت‌‌ها با حضور زنان راه‌‌‎اندازی کرده‌است. یوناما می‌گوید که زنان خواستار فراهم ‌شدن زمینه‌ی گفت‌وگو میان آنان و مقام‌های حکومت اند. در همین‌حال، شماری از فعالان حقوق زن با این درخواست موافق نیستند و می‌گویند که برگزاری این‌گونه نشست‌های بی‌نتیجه خواهد بود.

مارکس پوتزل، معاون نماینده‌ی ویژه‌ی سازمان ملل برای افغانستان هم‌چنان گفته است که این سازمان چالش‌‌هایی را که زنان با آن روبه‌رو هستند می‌‌بیند و به تغیر آن باورمند است. شماری دیگری از فعالان حقوق زن با ابراز نگرانی از وضعیت زنان در کشور می‌گویند که زنان در حال حذف شدن از اجتماع هستند و جهان هم تماشاگر است.

این در حالی‌است که بر اساس گزارش‌ها، اداره امر به معروف و نهی از منکر در هرات در تازه‌ترین محدودیت علیه زنان، حمام‌‌های عمومی زنانه را مسدود کرده‌است.


ثبت دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

شما باید وارد سایت شوید تا بتوانید نظر دهید.