آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی ایران با آغاز سال جدید د رابطه به برجام گفته است که با وجود تحریم‌های امریکا ایران دست‌اوردهای داشته و تاکید کرده که اقتصاد ایران نباید به تحریم‌ها گره زده شود. اما خاطر نشان کرده که تیم مذاکره کننده‌ی ایران در مذاکرات به دنبال رفع تحریم‌ها هستند. در همین حال، […]

آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی ایران با آغاز سال جدید د رابطه به برجام گفته است که با وجود تحریم‌های امریکا ایران دست‌اوردهای داشته و تاکید کرده که اقتصاد ایران نباید به تحریم‌ها گره زده شود.

اما خاطر نشان کرده که تیم مذاکره کننده‌ی ایران در مذاکرات به دنبال رفع تحریم‌ها هستند. در همین حال، حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه‌ی ایران در گفت‌وگوی تلفنی با فواد حسین همتای عراقی‌اش گفته که ایران برای حل ‌وفصل اندک موضوعات باقی‌مانده در مذاکرات ویانا ابتکاراتی را ازطریق هماهنگ ‌کننده اتحادیه‌ی اروپا به آمریکا ارایه کرده است و اکنون آمریکا باید حسن‌ نیت ادعایی خود را در عمل ثابت کند: “ما به مرحله‌ی نهایی توافق نزدیک هستیم. در اندک موضوعات بسیار مهم باقی‌مانده، ابتکاراتی را از طریق هماهنگ‌ کننده اتحادیه‌ی اروپا به آمریکا ارایه کرده‌‌ایم. اکنون این طرف آمریکایی است که باید حسن ‌نیت ادعایی خود را در عمل نشان دهد. ما در رسیدن به توافق خوب، قوی و‌ پایدار مصمم هستیم. دکتر باقری با مورا در تماس مستقیم و‌ مستمر می‌باشد.

در همین حال، ند پرایس سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی آمریکا گفته که کشورش آماده تصمیم گیری‌های سخت درباره‌ی بازگشت به برجام است. اما در عین حال ایران را به گریز از برجام برای تولید بم متهم کرده می‌گوید امریکا می‌‍خواهد این زمان گریز هسته‌ای طولانی شود و ایران به صورت دایمی و قابل تایید از دست‌رسی به سلاح هسته‌‌ای محروم گردد: “ما آماده انجام تصمیم‌گیری‌های سخت برای بازگرداندن برنامه هسته‌ای ایران به محدودیت‌ای برجامی آن هستیم. اما باید یاد آور شوم که زمان گریز هسته‌ای ایران برای تولید مقدار کافی مواد هسته‌ای جهت تولید یک بم به شکل قابل توجهی طولانی‌تر بود.”

این اظهارات پرایس در حالی مطرح می‌شود که توافق نهایی مذاکرات ویانا در انتظار تصمیم‌های سیاسی آمریکا در مورد چند موضوع باقی‌مانده مهم و کلیدی است. امریکا هم ادعا دارد که در هفته‌‌های اخیر پیشرفت‌های قابل توجهی در مذاکرات انجام شده، اما این توافق نه قریب‌الوقوع است و نه هم قطعی.