رافایل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی‌اتمی در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان با بیان این که ایران غنی‌سازی اورانیوم را در سطح بسیار بالایی ادامه می‌دهد، گفته است تنها راه اعتمادسازی این است که آژانس امکان بازرسی از تاسیسات هسته‌ ای ایران را داشته‌ باشد: ″آژانس، هیچ ارزیابی از توانایی ایران برای دست‌یابی به سلاح […]

رافایل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی‌اتمی در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان با بیان این که ایران غنی‌سازی اورانیوم را در سطح بسیار بالایی ادامه می‌دهد، گفته است تنها راه اعتمادسازی این است که آژانس امکان بازرسی از تاسیسات هسته‌ ای ایران را داشته‌ باشد: ″آژانس، هیچ ارزیابی از توانایی ایران برای دست‌یابی به سلاح هسته‌ای ندارد؛ اما مسلم است که جمهوری اسلامی، در حال ساخت سانتریفیوژهای نسل آخر است که برای غنی‌‌سازی اورانیوم در سطح بالا،کاربرد دارد″.

در واکنش به اظهارات‌ مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی‌اتمی، درباره خاموش بودن دوربین‌‌های نظارتی آژانس، رییس سازمان انرژی‌اتمی ایران گفته است اگر قرار است اتهام‌‌ها پا‌بر‌جا باشد، دوربین‌های نظارتی فعلا روشن نمی‌شود.

درهمین حال، سخن‌گوی وزارت خارجه امریکا به بخش فارسی صدای امریکا گفته است کاهش همکاری‌ها و عدم شفافیت ایران در قبال آژانس بین‌‌المللی انرژی‌اتمی، بازگشت به برجام را سخت‌‌تر می‌کند. هم‌چنان دونالد ترامپ، رییس‌جمهور پیشین امریکا که سیاست او موسوم به فشار حداکثری علیه ایران پس از خروج از برجام مورد اذعان جریان‌های مختلف سیاسی در آمریکا قرار دارد، از جو بایدن، رییس‌‌جمهور کنونی این کشور بابت شکست در سیاست‌هایش علیه ایران انتقاد کرده است. وی گفته است تهران از هر زمان دیگر به ساخت سلاح هسته‌‌ای نزدیک‌تر شده است: ″جامعه بین‌الملل در آخرین قطع‌نامه خود در شورای حکام از مقام‌های جمهوری اسلامی خواست تا در زمینه فعالیت‌‌‌های اتمی به طور شفاف به خواسته‌‌ها و پرسش‌های آژانس پاسخ بدهد؛ اما ایران در مقابل به پنهان ‌کاری روی آورده‌ است″.

این در حالی‌است که برنامه جامع اقدام مشترک برجام در سال ۲۰۱۵ از سوی پنج عضو دایم شورای امنیت سازمان ملل و آلمان از یک‌سو و تهران از سوی دیگر امضا شد. گفتنی‌است که با گذشت چند ماه از ادامه دور جدیدی از مذاکرات برچیدن تحریم‌‌های ضدایرانی، امریکا کماکان در نتیجه بخش بودن آن کارشکنی می‌کند.