در اثر زلزله‌ شدید، بیش از ۱۰۰۰ تن در کشورهای ترکیه و سوریه جان باختند و ۱۰۰ها تن دیگر زخمی شدند. آژانس بلایای طبیعی ترکیه اعلام کرده‌است که در این حادثه ۱۰۰‌ها ساختمان به‌طور کامل و یا قسمی ویران شده‌است. بر اساس اداره زمین شناسی ایالات متحده، شدت زلزله نخست ۷٫۸ درجه ریشتر بوده است. […]

در اثر زلزله‌ شدید، بیش از ۱۰۰۰ تن در کشورهای ترکیه و سوریه جان باختند و ۱۰۰ها تن دیگر زخمی شدند.

آژانس بلایای طبیعی ترکیه اعلام کرده‌است که در این حادثه ۱۰۰‌ها ساختمان به‌طور کامل و یا قسمی ویران شده‌است. بر اساس اداره زمین شناسی ایالات متحده، شدت زلزله نخست ۷٫۸ درجه ریشتر بوده است. در همین‌حال، رییس‌‌جمهور ترکیه در نخستین واکنش به‌وقوع زلزله شدید در مناطق جنوبی این کشور ضمن تاکید بر کمک‌رسانی به مناطق زلزله ‌زده ابراز امیدواری کرد که شمار جان‌ باختگان این حادثه مهیب کم باشد.

بامداد روز 〈دوشنبه، ۱۷ دلو〉 زمین ‌لرزه بزرگی مناطق جنوبی ترکیه و شمال سوریه را به شدت لرزاند. خبرگزاری فرانسه به نقل از موسسه لرزه‌نگاری آمریکا شدت این زمین لرزه را ۷٫۹ ریشتر  در جنوب ترکیه اعلام کرده‌است. اما مدیریت اضطراری و بلایای طبیعی ترکیه تایید کرد که زمین لرزه‌‌ای به بزرگی ۷٫۴ ریشتر منطقه پازاردیک کوهرامانماراش در جنوب ترکیه را لرزاند.

همزمان خبرنگار المیادین هم اعلام کرد که ساکنان ولایت‌های لاذقیه، حلب و حمص، تا دمشق در سوریه شدت این زمین لرزه بزرگ را احساس کردند. گفته شده در ساعات بامدادی، تعداد زیادی از ساکنان دمشق و ولایت‌های لاذقیه، حلب و حمص از ترس ترک خوردگی یا ریزش به‌خیابان‌ها ریختند.

در همین‌حال، در پی وقوع زلزله بامداد روز 〈دوشبنه، ۱۷ دلو〉 در ولایت‌های جنوبی ترکیه و مناطق شمالی سوریه، رجب طیب اردوغان، رییس‌‌جمهور ترکیه اعلام کرد که هنوز نمی‌توان برآورد روشنی از حجم خسارات مادی و انسانی زمین ‌لرزه ارایه کرد: ″همه یگان‌ها و موسسات و نهادها تحت فرماندهی اداره حوادث و فوریت‌ها به حال آماده ‌باش کامل سطح چهار درآمده ‌اند که این حالت، شامل درخواست برای ارسال کمک‌‌های بین‌المللی نیز می‌شود. وزارت‌خانه‌‌های بهداشت و کشور و نیز اداره حوادث و فوریت‌‌ها و ادارات همه استان‌‌ها و تمامی دیگرموسسات باید به ‌سرعت، کار امدادرسانی را ادامه دهند″.

رییس‌جمهور ابراز امیدواری کرد که شمار جان‌باختگان این حادثه مهیب کم باشد: ″امیدوارم فاجعه زلزله را با کم‌ترین جان‌باخته پشت سر بگذاریم″.

هلال احمر ترکیه از همه شهروندان این کشور برای اهدای خون دعوت کرده‌است. وزارت داخله ترکیه نیز خواستار کمک‌های بین‌المللی شده‌است. تاکنون کشورهای زیادی اعلام کرده‌اند که در حال ارسال کمک و اعزام نیرو به زلزله زدگان ترکیه هستند. اتحادیه اروپا نیز برای کمک اعلام آمادگی کرده‌است.