https://www.youtube.com/watch?v=McLeU5ryk3Y برای نخستن بار، گفت و گوهای رو درروی صلح دولت افغانستان با طالبان، در پاکستان با زمینه سازی این کشور، کشوری که خود متهم به حمایت از طالبان است، صورت گرفت. در این نشست که چهارشنبه شب این هفته در پاکستان دایر شد، نمایندگان ناظر دولت پاکستان و چین و آمریکا نیز حضور داشتند. […]

https://www.youtube.com/watch?v=McLeU5ryk3Y

برای نخستن بار، گفت و گوهای رو درروی صلح دولت افغانستان با طالبان، در پاکستان با زمینه سازی این کشور، کشوری که خود متهم به حمایت از طالبان است، صورت گرفت. در این نشست که چهارشنبه شب این هفته در پاکستان دایر شد، نمایندگان ناظر دولت پاکستان و چین و آمریکا نیز حضور داشتند. در این نشست، به پی گیری این گفت و گو ها، پس از رمضان توافق شده است.

اما مهترین پرشس این است که، آیا اشتراک کنندگان این نشست از رهبری طالبان و تمام این گروه، نمایندگی می کنند؟ دفتر سیاسی طالبان در قطر تا هنوز این نشست را تایید نکرده است. ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان بدون اشاره به مذاکرات در پاکستان، در خبرنامه‌ای گفته است که «هیچ کسی این صلاحیت را ندارد که بدون کسب اجازه از مقام رهبری امارت اسلامی و یا از دفتر سیاسی» به نمایندگی از طالبان با کسی گفتگو کند. او افزوده «دفتر سیاسی، صلاحت کامل دارد تا طبق شرایط هرجا و هر وقتی که خواسته باشد با جوانب داخلی و خارجی» مذاکره کند.

این تلاش ها در حالی صورت می گیرد، که ما شاهد حضور و فعالیت داعش، گروه هراس افگن دیگری در افغانستان هستیم. چیزی که نگرانی نه تنها افغانستان، که کشورهای منطقه و فرامنطقه را با خود دارد. بسیاری، از خودشان می پرسند، وقتا که داعش با این طول و عرض ظهور کرده، مذاکره و مصالحه با طالبان چه سودی دارد.

با این همه، بسیاری نسبت به این نشست، به دیده مثبت می نگرند و آن را قدم نیک برای آغاز تلاش های صلح می دانند.

بشیر عظیمی این موضوع را در این برنامه سرنوشت با آقایان خلیل احمد شهیدزاده عضو مجلس نمایندگان و ناصر شفیق استاد دانشگاه، به بحث و بررسی گرفته است.