خُرمی با چالش‎ها و تنش‎های انتخاباتی، که در افغانستان نه یکبار، بلکه به تکرار شاهد آنیم، هر انتخابات زمینه ساز بحران در عرصه های مختلف می‎گردد. ضربات پیش آمده را مردم اند که متحمل می‎شوند و چار و ناچار سنگینی این بار را می‎کشند. اعلام نتایج ماه ها طول می‎کشد، قانون شکنی‎ها و جهت بندی‎ها […]

خُرمی

با چالش‎ها و تنش‎های انتخاباتی، که در افغانستان نه یکبار، بلکه به تکرار شاهد آنیم، هر انتخابات زمینه ساز بحران در عرصه های مختلف می‎گردد. ضربات پیش آمده را مردم اند که متحمل می‎شوند و چار و ناچار سنگینی این بار را می‎کشند. اعلام نتایج ماه ها طول می‎کشد، قانون شکنی‎ها و جهت بندی‎ها صورت می‎گیرد و بی‎باوری‎های مردم را نسبت به انتخابات تشدید می‎بخشد.

در انتخابات ریاست جمهوری ۶میزان بازهم دوبار تقویم اعلام شده نقض شد، اکثریت تیم‎های انتخاباتی ادعای تقلب در انتخابات را نمودند، کمیسیون خلاف نظر ستادهای انتخاباتی اعتراض کننده‎ و بدون اینکه به قناعت آن‎ها بپردازند تفتیش و شمارش مجدد را آغاز کرد. تیم ثبات و همگرایی و تعدادی تیم‎های انتخاباتی دفاتر کمیسیون انتخابات را در هفت ولایت بستند و مانع این پروسه شدند. همچنان دست به اعتراضات مدنی در کابل و برخی ولایات زدند و برعلیه تقلب صدا بلند کردند. اما تا حال گوش شنوایی وجود ندارد در برابر واکنش‎های که اعتراض کننده‎گان بالای کمیسیون انتخابات دارند، اکثراً بجای کمیسیون، تیم دولت ساز واکنش نشان می‎دهد و برآشفته می‎شود. جایی از برحقی و ناحقی کمیسیون ها و ستادهای انتخاباتی، چه خوبست انتخابات‎های چند کشور را که در سال ۲۰۱۹ میلادی برگزار گردیده، یادآوری گردد که چگونه دموکراسی را نهادینه نموده اند و نتایج را بدون معطلی و مطابق قوانین و طرزالعمل‎های انتخاباتی تطبیق و نتیجه را اعلام می‎دارند. طرف بازنده هم تبریک می‎گوید و تعهد همکاری و مشارکت در امور را می‎دهد.

 باری داکتر عبدالله عبدالله از قول کسی با مزاح گفته بود، اگر انتخابات چین در افغانستان می‎بود، نتیجه در قیامت اعلان می‎شد. راستی هم دیده می‎شود که با نزدیک دو میلیون رأی‎دهنده چه وضعیت دشواری را تجربه می‎کنیم.

در تازه ترین انتخابات های جهان، انتخابات پارلمانی انگلستان را می بینیم که چگونه برگزار شد و بدون سرصدا پایان یافت. بر اساس نتایج منتشر شده از شمارش آراء انتخابات پارلمان انگلیس در روز جمعه، حزب محافظه‌کار به رهبری ”بوریس جانسون“ توانست با کسب اکثریت قاطع مجلس عوام، به پیروزی شگفت‌آوری دست یابد. حزب محافظه‌کار با کسب ۳۶۳ کرسی از ۶۵۰ کرسی مجلس عوام، توانست به عنوان حزب غالب در پارلمان انگلیس برای پنج سال دیگر و بدون نیاز به تشکیل ائتلاف با احزاب کوچک‌تر سکان حکومت را به دست بگیرد.

در کشور جمهورى مردمى الجرائر روز گذشته ۲۱قوس انتخابات برگزار گردید و فردای آن بر اساس نتایج اولى آقاى عبدالمجید التبون با کسب۵٨ درصد آراء ازجمع تقریبا ٩ میلیون راى دهنده با مشارکت ٣٩ درصدى مردم در انتخابات بحیث رئیس جمهور آنکشور انتخاب گردید.

کشور هندوستان با نهصد میلیون رأی‎دهنده واجد شرایط، چگونه بدون سروصدا انتخاباتش را به پایان رسانید و نخست وزیر مودی اعلام می‎دارد، که ”با هم و مشترکاً یک هندوستان قدرتمند و باثبات را ایجاد  می کنیم.” راهول گاندی، رئیس بزرگترین حزب اپوزیسیون و یکی از رقبای مودی در این انتخابات، در برابر خبرنگاران با ابراز تبریکی به مودی و حزب وی می‎گوید: ”مردم هندوستان صریحاً تصمیم گرفته اند.“

در انتخابات سریلانکا، گوتابایا راجاپاکسه، وزیر سابق دفاع در انتخابات ریاست جمهوری به پیروزی رسید و ۵۲.۲۵ درصد  آرا را کسب کرد، رقیب او ساجیت پریماداسا پیش از اعلام نتایج رسمی، فقط با آماری که از ناظرین اش به دست آورده بود، شکست در انتخابات را پذیرفت. میزان مشارکت در این انتخابات، از شانزده میلیون واجد شرایط، ۸۰ درصد اعلام شده و ۳۵ نامزد با یکدیگر رقابت کردند.

در کانادا نیز انتخابات جهت احراز پُست نخست وزیری برگزار گردید و نتایج آن بدون معطلی و مطابق تقسیم اوقات تعیین شده اعلام گردید. جستن ترودو٬ صدراعظم کانادا صبح روز ۲۲ اکتوبر (۳۰ میزان) در انتخابات ملی آن کشور برای دومین دور پیروز شد. آقای ترودو پس از اعلام پیروزی در انتخابات گفت: ”در سراسر کشور، کانادایی ها امشب تفرقه و منفی گرایی را رد کردند.”

در لیتوانی، گیتاناس نوسِدا، در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری لیتوانی به پیروزی رسید و رقیبش به شکست خود اعتراف کرد.

شمار شهروندان اروپایی که در انتخابات پارلمانی اروپا شرکت کردند از دهه ها پیش بدین‎سو بی سابقه بوده است. در نتیجه این انتخابات احزاب بزرگ تضعیف شدند. در حالی که احزاب عوام گرا و سبزها نسبت به گذشته آرای بیشتری کسب کردند. در چهارمین روز از برگزاری انتخابات پارلمان اروپا رأی گیری در ۲۱ کشور اروپایی به پایان رسید. دراین انتخابات حدود ۴۲۷ میلیون اروپایی برای تعیین ۷۵۱ نماینده به پای صندوق‌های رأی رفتند. اورزولا فون دیر لاین، وزیر دفاع آلمان با کسب ۳۸۳ از ۷۴۷ رای پارلمان اتحادیه اروپا به عنوان رئیس کمیسیون این اتحادیه انتخاب شد. خانم اورزولا فون دیر لاین نخستین زنی است که به مقام ریاست کمیسیون اتحادیه اروپا می‌رسد. انگلا مرکل صدراعظم آلمان انتخاب شدن فون دیر لاین در این مقام را تبریک گفت و او را یک اروپایی متعهد عنوان کرد که با نیروی بزرگ به چالش‌هایی که ما به عنوان اتحادیه اروپا با آن مواجهیم، رسیده‎گی خواهد کرد.

اما در افغانستان، همیشه در انتخابات ها تخطی و تقلب است و منافع فردی بر منافع ملی چربی می‎کند. ما با هم کنار نمی‎آییم، تلاش‎ها و صحبت‎ها بر فصل شدن می‎انجامد تا وصل شدن. به امید روزی که همانند سایر کشورهای که دموکراسی نهادینه شده، استبداد رخت بربسته است، در کشورما نیز بساط تقلب و تخطی و زورگویی و استبداد رخت بر بنندد تا مردم ما به انتخابات و استعمال رأی شان باورمند باشند.