ند پرایس سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی امریکا در نشست خبری گفته، رییس‌جمهور بایدن متعهد شده که ایران هرگز به سلاح هسته‌‌ای دست نخواهد یافت. او گفته کشورش به این باور است که دیپلماسی موثرترین وسیله برای تحقق این تعهد است. هم‌چنان جان کربی هماهنگ‌ کننده ارتباطات استراتژیک در شورای امنیت ملی کاخ سفید تهدید کرده که […]

ند پرایس سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی امریکا در نشست خبری گفته، رییس‌جمهور بایدن متعهد شده که ایران هرگز به سلاح هسته‌‌ای دست نخواهد یافت.

او گفته کشورش به این باور است که دیپلماسی موثرترین وسیله برای تحقق این تعهد است. هم‌چنان جان کربی هماهنگ‌ کننده ارتباطات استراتژیک در شورای امنیت ملی کاخ سفید تهدید کرده که اگر ایران به پایبندی به توافق هسته‌‌ای بازنگردد، واشنگتن به اعمال فشارها بر تهران ادامه خواهد داد: ″ما هم‌چنان بر این باوریم که تحت این چارچوب، بازگشت متقابل به پایبندی به برجام سودمندترین مسیری است که قابل دوام است، و تا زمانی که به نفع ما باشد، به آن ادامه خواهیم داد″.

وی همچنان افزوده: ″ایران باید با توافق پیشنهادی آمریکا و اروپا موافقت کند، اما تمایلی به این کار نشان نداده است. مذاکرات توافق هسته‌ای در ویانا کامل شده و توافق روی میز وجود دارد″.

درهمین حال، امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران در تماس تلفنی با جوزف بورل، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته که کاخ سفید باید زیاده خواهی‌‌ها و تردید‌ها را کنار بگذارد و با واقع‌بینی در مسیر دست‌یابی به راه حل و حصول توافق گام بردارد.

از سویی دیگر دیمیتری پسکوف، سخن‌گوی ریاست جمهوری روسیه گفته که تحریم‌‌های یک‌جانبه امریکا و غرب علیه تهران و مسکو، هزینه‌‌ای است که روسیه و ایران، برای استقلال و حق حاکمیت خود پرداخت می‌‌کنند: ″ایران دهه‌ها است که زیر بار تحریم قرار دارد، اما مسیر خود را پیدا کرده و برای پیشرفت کشور و تامین رفاه مردم خود، در مقابل این محدودی‌‌ها سازگار شده است″.

این درحالی‌است کریس مورفی سناتور امریکایی در گفت‌وگو با شبکه خبری الجزیره گفته به دلیل اقدامات ترامپ و تصمیم وی برای خروج از توافق هسته‌ای امریکا در لحظه خطرناکی با تهران قرار گرفته است. هم‌چنان وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا گفته که توافق هسته‌‌ای ایران موسوم به برجام هنوز از بین نرفته است: ″امیدوارم که هم‌چنان فرصتی برای بازگشت به توافق هسته‌ای وجود داشته باشد و این اقدام بهترین چیز برای واشنگتن و منطقه خواهد بود″.

وی افزوده است: ″تحریم‌‌ها کاهش خواهد یافت. آن‌ها اقتصاد خود را بهبود می ‌بخشند و نفت خود را دوباره می‌فروشند و جهان به نفت آن‌‌ها نیاز دارد. بنابراین آن‌‌ها می‌‌توانند قیمت خوبی برای نفت خود بگیرند. همه این‌ها به نفع آن‌‌ها است که این کار را انجام دهند، اما آن‌ها در رسیدن به اجماع مشکل دارند. اتحادیه اروپا، فرانسوی‌‌ها، آلمانی‌ها و انگلیسی‌ها که بر سر این توافق مذاکره کرده‌‌اند، همراه با روسیه و چین، همه خواهان این توافق هستند″.

این در حالی‌است که ایران و امریکا در مذاکراتی که در دوحه و با میانجی‌‌گری انریکه مورا، معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار شد، درباره‌ی توافق هسته‌‌ای برجام به صورت غیر مستقیم گفت‌وگو کردند. اما هر دو طرف یک‌دیگر را به خواست‌های فرابرجامی متهم می‌کنند.