مردم ترکیه در روز یک‌شنبه 〈۲۴ثور〉 با یک مشارکت معنادار ۸۸ درصدی،رأی خود را برای برگزیدن سیزدهمین رییس‌جمهور و همچنین انتخاب نمایندگان پارلمان، به صندوق ریختند. رقابت تنگاتنگ و شانه‌به‌شانه رجب‌طیب اردوغان و کمال قلیچداراوغلو، به یکی از حساس‌ترین رقابت‌های سیاسی دهه‌‌های اخیر ترکیه تبدیل شد؛ اما نهایتا هیچ‌کدام از آنان نتوانستند پنجاه به علاوه […]

مردم ترکیه در روز یک‌شنبه 〈۲۴ثور〉 با یک مشارکت معنادار ۸۸ درصدی،رأی خود را برای برگزیدن سیزدهمین رییس‌جمهور و همچنین انتخاب نمایندگان پارلمان، به صندوق ریختند.

رقابت تنگاتنگ و شانه‌به‌شانه رجب‌طیب اردوغان و کمال قلیچداراوغلو، به یکی از حساس‌ترین رقابت‌های سیاسی دهه‌‌های اخیر ترکیه تبدیل شد؛ اما نهایتا هیچ‌کدام از آنان نتوانستند پنجاه به علاوه یک آرا را به‌دست آورند و رقابت به دور دوم رفت. ولی در انتخابات پارلمانی، ایتلاف جمهور به رهبری اردوغان ، آرای بالایی به‌دست آورد و ۳۲۴ کرسی از ۶۰۰ کرسی پارلمان، متعلق به ایتلاف تحت امر حزب حاکم قرار گرفت.

براساس شمارش۹۹٫۳ درصدی آرای کل ریاست‌جمهوری، ۴۹٫۴ درصد از آرا به رجب‌طیب اردوغان تعلق گرفته است، کمال قلیچداراوغلو ۴۰٫۹  درصد به‌دست آورده و سینان اوغان نیز توانسته ۵٫۲ درصد رأی بگیرد.

در این حال، رجب‌طیب اردوغان رییس‌جمهور ترکیه و نامزد انتخابات، مشارکت مردم در انتخابات را بی‌نظیر خواند و پیروزی حزب‌اش را در انتخابات پارلمانی تبریک گفت.

اردوغان گفت:″بدون در نظر گرفتن اعداد و ارقام، برنده این انتخابات، کشور و مردم ما است و ما انتخاباتی را تجربه کرده‌ایم که از نظر میزان مشارکت در جهان بی‌نظیر است که یکی از بالاترین‌ها در تاریخ کشور ماست.″

در سوی دیگر، شش رهبر حزب تشکیل دهنده ایتلاف ملت، در یک نشست مشترک حضور یافتند و کمال قلیچدرا اوغلو دومین نامزدی که آرای بلند را در دور اول بدست آورد نیز مشارکت مردم را در انتخابات مورد تقدیر قرار داد.

وی گفت: ″از همه رای دهندگانی که رأی خود را به صندوق انداختند و نرخ مشارکت نزدیک به نود درصد را ثبت کردند، تشکر می‌‌کنم. اردوغان با همه تهمت‌‌ها و توهین پراگنی‌هایش به نتیجه‌ای که انتظار داشت نرسید. ما قطعاً در این انتخابات در دور دوم پیروز خواهیم شد.″

گفتنی‌است که دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه، قراست به روز یک‌شنبه، هشتم ماه می میان دو نامزد پیشتاز برگزار گردد.