ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو پس از نشست کمیسیون اوکراین و ناتو، اعلام کرد که کشورهای عضو ناتو در حال افزایش بودجه برای تامین کمک‌‌های غیرکشنده به اوکراین هستند. دبیرکل ناتو تاکید کرد که اوکراین باید به‌عنوان یک کشور مستقل باقی بماند و ناتو در سطح بی‌سابقه‌ای از اوکراین حمایت می‌کند. در همین‌حال، بیل کلینتون رییس‌جمهور […]

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو پس از نشست کمیسیون اوکراین و ناتو، اعلام کرد که کشورهای عضو ناتو در حال افزایش بودجه برای تامین کمک‌‌های غیرکشنده به اوکراین هستند.

دبیرکل ناتو تاکید کرد که اوکراین باید به‌عنوان یک کشور مستقل باقی بماند و ناتو در سطح بی‌سابقه‌ای از اوکراین حمایت می‌کند. در همین‌حال، بیل کلینتون رییس‌جمهور سابق امریکا تصمیم مسکو برای حمله نظامی به اوکراین را اشتباه خواند تاکید کرد که اروپا و امریکا باید از اوکراین حمایت کنند.

بسته جدید کمک دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون دالر امریکا به کی‌یف، نقض اصل بی‌‌طرفی ناتو در مناقشه اوکراین، گفت‌وگوی بلینکن با وزیران خارجه بریتانیا، آلمان و فرانسه و ادعای بیل کلینتون در نقش وی در کنار گذاشتن تسلیحات هسته‌‌ای اوکراین، از مهم‌ترین رویدادها پیرامون جنگ اوکراین هستند.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در نشست خبری در بروکسل پس از نشست کمیسیون اوکراین و ناتو، اعلام کرد که کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی در حال افزایش بودجه برای تامین کمک‌‌های غیرکشنده به اوکراین هستند. به گفته وی، در واقع، صحبت بر سر ارسال سوخت، دارو و سیستم‌های ارتباطی به این کشور است: ″ما کمک‌های غیرکشنده فوری به اوکراین را از طریق صندوق ناتو افزایش داده‌ایم، ما انواع سوخت، تجهیزات پزشکی، سیستم‌‌های ماهواره‌‌ای سیار و پل‌های پانتونی به این کشور ارسال می‌کنیم″.

در همین‌حال، بیل کلینتون رییس‌جمهور سابق امریکا می‌گوید که از متقاعد کردن اوکراین برای کنار گذاشتن تسلیحات هسته‌‌ای در سال ۱۹۹۴ پشیمان است کلینتون که از سال ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۱ رییس‌جمهوری آمریکا بود، این موضوع را در مصاحبه با شبکه تلویزیونی ایرلندی «RTE» بیان کرد: ″من شخصا احساس مسوولیت می کنم زیرا اوکراینی‌ ها را مجبور به کنار گذاشتن سلاح‌های هسته‌‌ای این کشور کردم. و هیچ یک از آنها فکر نمی‌کنند اگر اوکراین هنوز سلاح‌های هسته‌ای خود را داشته باشد، روسیه این ترفند را انجام نمی‌داد″.

از سویی‌هم، الکساندر گروشکو، معاون وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که اظهارات مقام‌های پولند درباره قصد این کشور برای تشدید مشارکت در طرح‌های بازدارندگی هسته‌‌ای ناتو علیه روسیه غیرقابل قبول و اقدامی غیرمسوولانه است. به گفته وی، موضع‌گیری ورشو خطر رویارویی مستقیم با روسیه را افزایش می‌دهد: ″طبیعا، چنین اظهاراتی غیرمسوولانه است، خطرات رویارویی را به شکلی آشکار افزایش می‌دهد. ما بیان کردن چنین اظهاراتی را غیرمسوولانه و غیرقابل قبول می‌دانیم″.

این در حالی‌است که ایالات متحده یک بسته جدید کمک نظامی به ارزش ۲.۶ میلیارد دالر را به‌کی‌‌یف ارایه خواهد کرد. این بسته هم‌چنین شامل تانکر، خودروهای ویژه تعمیرات و کامیون حمل‌و‌نقل است.

با این همه، پیتر سییارتو، وزیر امور خارجه مجارستان، ناتو را به‌دلیل عدم حفظ وحدت نظر و نقض اصل بی‌طرفی اعلام شده توسط این ایتلاف در خصوص وضعیت اوکراین که در روز آغاز نشست وزیران کشورهای عضو ناتو اعلام شده، سرزنش کرد.