انتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا در واکنش به سفر رییس‌جمهور چین به روسیه و دیدار با رییس‌جمهور این کشور گفته است که جهان نباید فریب طرح صلحی را بخورد که از سوی رییس‌جمهور چین به روسیه پیشکش شده‌است. درهمین‌حال، کاخ سفید اعلام کرده است که رییس‌جمهور چین باید برای خروج نظامیان روسی از اوکراین تلاش […]

انتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا در واکنش به سفر رییس‌جمهور چین به روسیه و دیدار با رییس‌جمهور این کشور گفته است که جهان نباید فریب طرح صلحی را بخورد که از سوی رییس‌جمهور چین به روسیه پیشکش شده‌است.

درهمین‌حال، کاخ سفید اعلام کرده است که رییس‌جمهور چین باید برای خروج نظامیان روسی از اوکراین تلاش کند. از سویی‌هم، نماینده روسیه در سازمان ملل متحد می‌گوید که صلح در اوکراین زمانی ممکن خواهد بود که مقام‌های کی‌یف واقعیت را بپذیرند.

تاکید کاخ سفید بر لزوم درخواست پکن برای خروج نظامیان روس از خاک اوکراین، سفر نخست‌وزیر جاپان به کی‌یف، انتقاد سفیر روسیه از بسته جدید کمک نظامی امریکا به‌اوکراین و درخواست کی‌یف از غرب برای تسریع در ارسال مهمات، از مهم‌ترین رویدادها پیرامون جنگ اوکراین هستند. شی جین پینگ، رییس‌جمهور چین سرگرم دیدار از روسیه است و طرح صلح را برای پایان بخشیدن جنگ اوکراین به ولادیمیر پوتین،‌ رییس‌جمهور روسیه پیشکش کرده‌است. انتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا در مورد طرح صلح چین به مسکو ابراز تردید کرده و هشدار داده است که این طرح ممکن یک تکتیک برای تاخیر انداختن جنگ باشد تا روسیه را در میدان نبرد در اوکراین کمک کند: ″جهان نباید فریب هرگونه حرکت تکیتیکی روسیه را بخورد تا با حمایت چین یا کدام کشور دیگر، جنگ اوکراین با شرایطی که روسیه طرح می‌کند، پایان یابد″.

در همین‌حال، کاخ سفید اعلام کرده‌است که رییس‌جمهور چین باید برای خروج نظامیان روسی از اوکراین تلاش کند: ″ما از شی جین پینگ می‌‌خواهیم که بر اساس منشور سازمان ملل متحد از لزوم خروج نیروهای روسیه از خاک اوکراین دفاع کند. ما امیدواریم شی جین پینگ بر رییس‌جمهور پوتین تأثیر بگذارد تا طرف روسی نیروهای خود را از اوکراین خارج کند″.

ازسویی‌هم، اولاف شولتز، نخست‌وزیر آلمان می‌گوید که درگیری نظامی در اوکراین ممکن است برای مدت زمان طولانی ادامه یابد: ″ما باید به این واقعیت توجه کنیم که این وضعیت هنوز می‌تواند مدت زیادی ادامه داشته باشد. حتی زمانی که جنگ تمام شود، همه چیز بلافاصله به حالت عادی باز نخواهد گشت. با این حال، ما نباید تلاش خود برای پایان دادن به این جنگ را متوقف کنیم″.

هم‌چنان واسیلی نبنزیا، نماینده دایم روسیه در سازمان ملل متحد در یک نشست خبری اعلام کرد که برقراری صلح در اوکراین زمانی امکان پذیر خواهد شد که مقام‌های کی‌یف واقعیت رخ داده، از جمله در میدان جنگ، را به‌رسمیت بشناسند: ″زمانی که اوکراینی‌ها واقعیت را درک کنند و از ارایه طرح‌های کاملا بی‌ارزش به اصطلاح صلح خود دست بردارند، برقراری صلح امکان پذیر است″.

این در حالی‌است که جوزپ بورل، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می‌گوید که رهبران اتحادیه اروپا هیچ اطلاعاتی در خصوص ارسال تسلیحات نظامی از جمهوری خلق چین به‌روسیه در اختیار ندارند.