ادعای پنتاگون و کی‌یف درباره عدم تاثیر درز اطلاعات امریکا بر برنامه‌های نظامی اوکراین، افزایش بی‌سابقه بودجه دفاعی اوکراین، زمان اجرای عملیات ضد حمله ارتش اوکراین و کمک جدید کانادا به کی‌یف و تشدید تحریم مسکو، از مهمترین رویدادها پیرامون جنگ اوکراین هستند. جانت یلن، وزیر مالیه امریکا اعلام کرده که کشورهای غربی و به‌ویژه […]

ادعای پنتاگون و کی‌یف درباره عدم تاثیر درز اطلاعات امریکا بر برنامه‌های نظامی اوکراین، افزایش بی‌سابقه بودجه دفاعی اوکراین، زمان اجرای عملیات ضد حمله ارتش اوکراین و کمک جدید کانادا به کی‌یف و تشدید تحریم مسکو، از مهمترین رویدادها پیرامون جنگ اوکراین هستند.

جانت یلن، وزیر مالیه امریکا اعلام کرده که کشورهای غربی و به‌ویژه امریکا قصد دارند تا هر زمان که لازم باشد به ارایه کمک‌های مادی به اوکراین ادامه دهند. وی در یک نشست خبری در جریان نشست “بهار نهادهای حاکم صندوق بین‌‌المللی پول و بانک جهانی” تاکید کرد که کمک‌های برنامه‌ریزی شده باید برای رفع نیازهای مقام‌های کی‌یف کافی باشد: ″در شرایط کنونی تامین مالی بسیار مهم است. و ما تعهداتی را پذیرفته‌ایم که فعلا دوره زمانی تا پایان ماه سپتامبر را پوشش خواهد داد. البته حمایت اتحادیه اروپا و دیگران از اوکراین، در واقع دوره تا پایان سال جاری را در بر می‌گیرد″.

در همین‌حال، کامالا هریس، معاون رییس‌جمهوری امریکا، متعهد شده که چندین هزار نیروی نظامی دیگر امریکایی را در پولند مستقر کند. این موضوع از سوی ماتئوش موراویتسکی، نخست‌وزیر پولند پس از دیدار با هریس به خبرنگاران اعلام شده‌است: ″من بسیار خوشحالم که خانم معاون رییس‌جمهور نه تنها استقرار چند هزار سرباز اضافی را اعلام کرد، بلکه وعده ساخت یک پایگاه و انبار تجهیزات و تسلیحات آمریکایی را نیز داده‌است″.

از سویی‌هم، لوید آستین، وزیر دفاع امریکا معتقد است که درز برخی اطلاعات طبقه بندی شده از وزارت دفاع تاثیر منفی بر عملیات نیروهای مسلح اوکراین  نخواهد داشت: ″آنها یک برنامه عالی برای شروع ضدحمله دارند. اما تنها رییس جمهور اوکراین، ولادیمیر زلنسکی و مقام‌های بلن دپایه نظامی از تمام جزییات این طرح مطلع هستند. آنها ابزارهای زیادی برای ادامه عملیات موفقیت‌آمیز دارند. ما تعداد زیادی پرسنل نظامی را آموزش داده ایم. ما تعداد قابل توجهی تجهیزات نظامی برای آنها فراهم کرده‌است″.

هم‌چنان جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا در یک نشست خبری مشترک به همراه دنیس اشمیگال، همتای اوکراینی خود در تورنتو، اعلام کرد که دولت کانادا بسته جدیدی از کمک‌های نظامی به کی‌یف خواهد فرستاد: ″ما ۲۱ هزار قطعه تفنگ تهاجمی، ۳۸ قطعه مسلسل و بیش از ۲.۴ میلیون مهمات مورد نیاز آنها را به زودی به اوکراین ارسال خواهیم کرد″.

با این همه، سرگی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که مسکو تهدید و باج خواهی غرب از قزاقستان به‌دلیل ادامه همکاری این کشور با روسیه را نمی‌پذیرد. وی در یک نشست خبری مشترک به همراهمورات نورتلئو، وزیر امور خارجه قزاقستان این اظهارات را مطرح کرده‌است: ″اگر صحبت از این است که کشورهای غربی به‌جای تعامل بر اساس اصولی به رسمیت شناخته شده بین‌المللی، سعی در تهدید، باج خواهی کرده و متحدان ما را مجبور خواهند کرد تا روابط‌شان با فدراسیون روسیه را به‌ضرر منافع ملی خود تضعیف کنند. بنابراین ما نیز نگرش خود نسبت به چنین تلاش‌هایی را پنهان نخواهیم کرد و به آنها پاسخ مناسب خواهیم داد″.

این در حالی‌است که بر اساس گزارش روزنامه پولیتیکو قانونگذاران کنگره امریکا پس از افشای پرونده‌‌های محرمانه پنتاگون که حاوی اطلاعاتی درباره حمله احتمالی ضد حمله اوکراینی بود، خواستار توضیح و دادن پاسخ‌هایی به سوالات آنها شدند. هم‌چنان آلکسی دانیلوف، دبیر شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین در مصاحبه با شبکه تلویزیونی آلمان ابراز اطمینان کرد که افشای اطلاعات محرمانه پنتاگون تأثیری بر استراتژی نظامی کی‌یف، از جمله طرح‌‌های مربوط به عملیات ضد حمله نخواهد داشت.