جوبایدن، رییس‌جمهور امریکا، برنامه آموزش پیلوت‌های اوکراینی با طیاره‌های F_16 را آغاز خواهد کرد. جو بایدن برای نخستین‌بار در نشست سران هفت کشور صنعتی جهان گفته بود که می‌خواهد تا پیلوت‌های اوکراینی با طیاره‌های مجهز و عصری آموزش‌های لازم را فرا گیرند. امریکا و کشورهای اروپا از متحدان کلیدی و نظامی اوکراین در جریان تهاجم […]

جوبایدن، رییس‌جمهور امریکا، برنامه آموزش پیلوت‌های اوکراینی با طیاره‌های F_16 را آغاز خواهد کرد. جو بایدن برای نخستین‌بار در نشست سران هفت کشور صنعتی جهان گفته بود که می‌خواهد تا پیلوت‌های اوکراینی با طیاره‌های مجهز و عصری آموزش‌های لازم را فرا گیرند.

امریکا و کشورهای اروپا از متحدان کلیدی و نظامی اوکراین در جریان تهاجم غیر موجه روسیه به‌شمار می‌روند. در همین‌حال، سرپرست وزارت دفاع دنمارک اعلام کرد که این کشور به آموزش پیلوت‌‌های جنگنده‌‌های F_16 ساخت امریکا کمک خواهد کرد.

اوکراین در ماه‌های اخیر حامیان غربی خود را تحت فشار قرار داده است تا با فراهم کردن طیارهای جنگی با فناوری پیشرفته برای جلوگیری از تهاجم روسیه، موافقت کنند. جوبایدن، رییس‌جمهور امریکا روز جمعه در نشست سران گروه هفت اقتصاد بزرگ جهان “جی- هفت” گفت که واشنگتن از فراهم کردن جنگنده‌‌های پیشرفته F_16 برای اوکراین و برنامه آموزشی پیلوت‌های این کشور حمایت خواهد کرد.

جیک سالیوان، مشاور رییس‌جمهوری امریکا در امور امنیت ملی در یک نشست خبری در هیروشیمای جاپان، اعلام کرد که امریکا در موضوع تامین جنگنده‌‌های F_16 برای کی‌یف و آموزش خلبانان اوکراینی برای استفاده از این تجهیزات، از این فرض پیروی می‌کند که حملات با استفاده از هواپیماهای جنگی امریکایی به خاک فدراسیون روسیه غیرقابل قبول خواهد بود: ″همه دارایی‌های نظامی که ایالات متحده به اوکراین منتقل می‌کند با این شرط کلیدی به آنها تحویل داده می‌شود که دولت آمریکا نه در حملات احتمالی به خاک روسیه کمکی کرده و نه از چنین اقدامی حمایت خواهد کرد. همین موضوع در خصوص حمایت از ارایه جنگنده F-16 از سوی هر کشوری به اوکراین نیز صدق می کند.

پس از اعلام حمایت بایدن از برنامه آموزش پیلوت‌های اوکراینی، ترولز لوند پولسن، سرپرست وزارت دفاع دنمارک اعلام کرد که این کشور به آموزش پیلوت‌‌های جنگنده‌های F_16  ساخت امریکا کمک خواهد کرد:″بسیار خوب است که اکنون در خصوص آموزش خلبانان اوکراینی برای کار با F-16 حمایت لازم وجود دارد. دانمارک، همراه با متحدان نزدیک خود، در راستای این امر تلاش کرده و به نوبه خود آماده ارایه حمایت لازم در این زمینه است. اکنون ما آماده هستیم تا جزییات را با متحدان نزدیک خود هماهنگ کنیم.″

درهمین‌حال، ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه در نشست شورای روابط بین اقوام این کشور تاکید کرد که دشمنان روسیه با استفاده از عوامل و نیروهای طرد شده سیاسی، تلاش می‌‌کند تا این کشور را از درون تکان دهند و به این تلاش خود ادامه خواهند داد:رقبای همیشگی ژیوپلیتیکی ما و دشمنان روسیه با استفاده از عوامل خود در داخل کشور و هم‌چنین  نیروهای سیاسی که برای حفظ و حراست کشور  طرد شده‌اند، تلاش می‌‌کنند و خواهند کرد تا کشور ما را از درون تکان دهند.  در چنین شرایطی، قبل از هرچیز، روسیه باید از درون تقویت شود، دولت خود را تقویت کند و خدا را شکر که رانده شده‌های سیاسی بی‌نهایت از مردم دور هستند و نمی‌توانند بر روند اوضاع تاثیر منفی بگذارند″.

آموزش‌ جنگنده‌‌های F_16 ساخت امریکا در اروپا انجام خواهد شد و دوره آموزش تکمیلی آن ماه‌ ها زمان نیاز دارد. کارشناسان امریکایی سریع‌ترین زمان مورد نیاز برای تکمیل آموزش جنگنده F_16 را حدود ۱۸ ماه تخمین زده‌اند.