وزیر خارجه امریکا و نخست‌وزیر اسراییل بر جلوگیری از دست‌رسی ایران به‌سلاح هسته‌ای تاکید کرده‌اند. وزیر خارجه امریکا تاکید کرده است که باید جلو فعالیت‎‌‌های ایران در منطقه و دیگر قاط جهان گرفته شود. در همین‌حال، نخست‌وزیر اسراییل نیز تاکید کرده است که کشورش هر گز اجازه نمی‌دهد که ایران به‌سلاح هسته‌ای دست پیدا کند. […]

وزیر خارجه امریکا و نخست‌وزیر اسراییل بر جلوگیری از دست‌رسی ایران به‌سلاح هسته‌ای تاکید کرده‌اند.

وزیر خارجه امریکا تاکید کرده است که باید جلو فعالیت‎‌‌های ایران در منطقه و دیگر قاط جهان گرفته شود. در همین‌حال، نخست‌وزیر اسراییل نیز تاکید کرده است که کشورش هر گز اجازه نمی‌دهد که ایران به‌سلاح هسته‌ای دست پیدا کند. از سویی‌هم، سخن‌گوی وزارت خارجه ایران تاکید کرده است که کشورش به‌گونه مکرر بر ماهیت صلح‌آمیز فعالیت هسته‌ای خود تاکید کرده و گزارش‌های مکرر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز موید آن است.

پس از سفر وزیر امور خارجه قطر به تهران و انتقال پیام‌ها از سوی کشورهای مختلف به‌مقام‌های ایران در مورد برجام، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا، پس از دیدار با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسراییل، در یک نشست خبری تاکید کرده‌است که ایران نباید به سلاح اتمی دست پیدا کند. بلینکن در بدو ورود به اسراییل گفت که باید جلو فعالیت‌های ایران در منطقه و دیگر نقاط جهان گرفته شود.

در همین‌حال، نخست وزیر اسراییل تاکید کرده‌است که کشورش هرگز اجازه نمی‌دهد که ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند: ″کما از هرچه در توان داریم برای جلوگیری از دست‌یابی ایران به سلاح هسته‌ای استفاده خواهیم کرد″.

هم‌چنان نتانیاهو و بلینکن اعلام کردند که برای افزایش تلاش‌‌ها برای گسترش دایره صلح میان اسراییل و سایر کشورهای عربی گفت‌وگو کرده‌اند: ″تعهد ما به امنیت اسراییل محکم است و هرگز آن‌را رها نخواهیم کرد. بایدن متعهد به دست‌یابی به‌راه ‌حل دو کشوری میان اسراییل و فلسطین است و تدابیر لازم برای جلوگیری از تشدید تنش میان دو طرف باید اتخاذ شود″.

در همین‌حال، ناصر کنعانی سخن‌گوی وزارت امور خارجه در واکنش به اظهارات وزیر خارجه امریکا، بر ماهیت صلح‌آمیز فعالیت هسته‌‌ای تاکید می‌کند و می‌گوید که گزارش‌های مکرر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز موید صلح‌آمیز بودن فعالیت هسته‌ای ایران است: ″ایران پیشرفت علمی، فنی و تکنولوژیک خود در زمینه هسته‌ای را متوقف نکرده و به هر میزان که نیاز توسعه ای کشور باشد، مبتنی بر حقوق لاینفک خود به‌عنوان دولت عضو معاهده عدم اشاعه دنبال خواهد کرد. دولت امریکا بخوبی واقف است که ایران هیچ‌گونه تعرض و تجاوز به‌سرزمین و منافع خود را بر نمی‌‌تابد و به‌متجاوزین به‌شکل قاطع و پشی‌مان کننده پاسخ می‌دهد″.

این در حالی‌است که وزیر امور خارجه قطر در سفر به ایران، احیای برجام را برای تامین صلح‌وثبات در منطقه مهم خواند و بر باز گشت طرف‌ها به میز مذاکره تاکید کرد. وزیرامور خارجه ایران نیز، از تلاش‌های قطر برای اتقال پیام بین طرف‌های برجام استقبال کرده و بار دیگر آمادگی کشورش را برای رسیدن به‌توافق نهایی اعلام کرد.