جوبایدن رییس‌جمهور امریکا، نخست‌وزیر بریتانیا و نخست‌وزیر آسترالیا بر ادامه کمک‌های نظامی به اوکراین تاکید کردند. نخست‌وزیر ضمن این که خواستار تسریع و تقویت کمک‌های نظامی کشورهای غربی به اوکراین شد، نسبت به احتمال ارسال تسلیحات نظامی چین به روسیه نیز هشدار داد. در همین‌حال، مشاور ویژه رونالد ریگان چهلمین رییس‌جمهوری امریکا نسبت به درگیری […]

جوبایدن رییس‌جمهور امریکا، نخست‌وزیر بریتانیا و نخست‌وزیر آسترالیا بر ادامه کمک‌های نظامی به اوکراین تاکید کردند.

نخست‌وزیر ضمن این که خواستار تسریع و تقویت کمک‌های نظامی کشورهای غربی به اوکراین شد، نسبت به احتمال ارسال تسلیحات نظامی چین به روسیه نیز هشدار داد. در همین‌حال، مشاور ویژه رونالد ریگان چهلمین رییس‌جمهوری امریکا نسبت به درگیری مستقیم میان امریکا و روسیه هشدار داده‌است.

هشدار درباره خطر درگیری مستقیم میان امریکا و روسیه، توافق واشنگتن و لندن درباره حمایت بیش‌تر از کی‌یف، ادامه اختلافات در اتحادیه اروپا درباره کمک نظامی به اوکراین و استقبال سازمان ملل از ادامه توافق‌نامه غله، از مهم‌ترین رویدادها پیرامون جنگ اوکراین هستند.

جو بایدن، رییس‌جمهوری امریکا، در سن دیگوی کالیفرنیا، با آنتونی آلبانیز و ریشی سوناک، نخست‌وزیران استرالیا و بریتانیا، دیدارهای دوجانبه‌‌ای برگزار کرده و با آنان در خصوص ارایه کمک‌های بیش‌تر به کی‌یف و چالش‌هایی که ظاهرا از سوی چین ایجاد شده‎‌است، گفت‌وگو کرده‌است.

درهمین‌حال، ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا خواستار تسریع و تقویت کمک‌های نظامی کشورهای غربی به اوکراین شد. وی هم‌چنین با اشاره به داده‌‌های اطلاعاتی امریکا، امکان ارسال تسلیحات به روسیه از سوی چین را تحولی بسیار نگران ‌کننده و خطرناک خواند: ″من فکر می‌کنم در حال‌حاضر مهم‌ترین موضوع آن است که حمایت خود را از اوکراین تسریع و تشدید کنیم. فکر می‌کنم انگلیس، ایالات متحده و همه کشورها پیام قاطعی در این باره ارسال کرده و از چین و هر کشور دیگری خواسته اند که از روسیه در این درگیری حمایت نکنند″.

از سویی‌هم، داگ باندو، مشاور ویژه‌ی چهلمین رییس‌جمهوری امریکا رونالد ریگان در مقاله‌ای در یکی از روزنامه‌های امریکایی نوشته که چشم‌انداز بروز یک درگیری نظامی میان روسیه و امریکا کاملا واقعی است: ″خطر درگیری مستقیم با روسیه واقعی است. اگرچه واشنگتن لشکرهای پیاده یا زرهی به اوکراین نفرستاده، ولی اکنون نیز برخی از تشکیلات نظامی آمریکایی در خاک اوکراین فعالیت دارند″.

هم‌چنان، استفان دوجاریک، سخن‌گوی دبیرکل سازمان ملل متحد، اعلام کرد که سازمان ملل هم‌چنان به اجرای توافق‌نامه غله و هم‌چنین صادرات مواد غذایی و کودهای شیمیایی روسیه متعهد است: ″سازمان جهانی خواربار و کشاورزی به وضوح نشان داده که چگونه این توافق باعث کاهش قیمت جهانی غذا شده است. بنابراین، ما هر کاری که ممکن است برای حفظ یکپارچگی توافق و اطمینان از تداوم آن را انجام خواهیم داد″.

این در حالی‌است که سرگیی ورشینین، معاون وزیر امور خارجه روسیه پس از رایزنی با نمایندگان سازمان ملل در ژنف، اعلام کرد که طرف روسی با دور دوم ابتکارعمل صادرات غله از طریق دریای سیاه پس از ضرب الاجل هژدهم ماه مارچ به مدت شصت روز مخالفت نمی‌کند.