افشای اسناد سری جدید کمک امریکا به اوکراین، ادعای کی‌یف در باره جعلی بودن این اسناد، مخالفت واشنگتن با مذاکره صلح مسکو و کی‌یف، شنیده شدن زمزمه‌هایی از لزوم جایگزینی زلنسکی و هشدار چین درباره ادامه مناقشه اوکراین، از مهم‌ترین رویدادهای جنگ اوکراین هستند. شی جین پینگ، رییس‌جمهوری چین، از امانوئل ماکرون، رییس‌جمهوری فرانسه دعوت […]

افشای اسناد سری جدید کمک امریکا به اوکراین، ادعای کی‌یف در باره جعلی بودن این اسناد، مخالفت واشنگتن با مذاکره صلح مسکو و کی‌یف، شنیده شدن زمزمه‌هایی از لزوم جایگزینی زلنسکی و هشدار چین درباره ادامه مناقشه اوکراین، از مهم‌ترین رویدادهای جنگ اوکراین هستند.

شی جین پینگ، رییس‌جمهوری چین، از امانوئل ماکرون، رییس‌جمهوری فرانسه دعوت کرده تا طرح مورد نظر خود برای حل جنگ در اوکراین را ارایه دهد. رهبران دو کشور روز جمعه در یک نشست غیررسمی در گوانگژو در مورد وضعیت اوکراین تبادل نظر کردند: ″طرف فرانسوی می تواند پیشنهادهای مشخص خود برای حل و فصل سیاسی بحران را ارایه دهد و مقام های پکن آماده حمایت از این کشور در این راستا و ایفای نقش سازنده برای تحقق آن شوند″.

شی جین پینگ طولانی شدن درگیری در اوکراین را برای همه کشورها مضر خوانده و گفته که برقراری سریع آتش‌‌بس به نفع همه ذی‌‌نفعان و کل جهان خواهد بود: ″در خصوص مشکل اوکراین، چین هرگز از روی منافع شخصی با این موضوع برخورد نمی‌کند، بلکه همیشه طرفدار صداقت و عدالت است. همه طرف‌‌های ذی‌نفع باید تعهدات خود را انجام دهند، در نیمه راه با یکدیگر ملاقات کنند و شرایط لازم برای حل‌و‌فصل سیاسی را ایجاد کنند″.

در همین‌حال، رییس‌جمهوری فرانسه معتقد است که راه حل سیاسی برای بحران اوکراین باید منافع مشروع همه طرف‌ها را در نظر بگیرد: ″فرانسه برای نفوذ بین‌المللی چین اهمیت زیادی قیئل است و آماده ارتباط و همکاری نزدیک با طرف چینی برای انجام تلاش‌های مشترک برای پیشبرد راه حل سیاسی اولیه برای حل این بحران است″.

از سویی‌هم، سرگی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، در جریان مذاکرات خود با همتای ترک خود مولود چاووش اوغلو تاکید کرد که مذاکرات برای اوضاع در اوکراین تنها در صورت در نظر گرفتن منافع روسیه امکان پذیر خواهد بود. به گفته وی، اظهارات غرب جمعی در مورد مذاکرات صلح روسیه و اوکراین یک روش تاکتیکی ناعادلانه است: ″البته این مذاکرات تنها باید بار نظر گرفتن منافع قانونی روسیه، نگرانی‌‌های مشروع روسیه، که ما سال‌ هاست که در گفت‌وگو با همکاران غربی ‌مان مطرح کرده‌ایم ولی – نگرانی‌های ما – متکبرانه نادیده گرفته شدند، انجام شوند″.

با این همه، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه امریکا می‌گوید که حمله متقابل نیروهای مسلح اوکراین در چند هفته آینده آغاز خواهد شد. وی تاکید کرد که امریکا به همراه بسیاری از کشورهای دیگر متعهد هستند تا از کی‌یف حمایت کنند. وی هم‌چنان احتمال مذاکرات درباره برقراری آتش‌بس میان روسیه و اوکراین در شرایط کنونی را رد کرد: ″روسیه باید به نقطه‌ای برسد که آماده ورود به مذاکراتی سازنده باشد. هدف از چنین مذاکراتی باید صلح عادلانه و پایدار باشد. برای برخی، ایده آتش‌‌بس ممکن است وسوسه‌انگیز باشد، و من این را درک می‌‌کنم، اما اگر به معنای زمان یافتن برای آمادگی روسیه به منظور تصرف سرزمین‌های بیشتری در اوکراین باشد، این صلح عادلانه و پایدار نخواهد بود. روسیه می‌تواند نیروهای خود را دوباره سازماندهی کند و پس از مدتی دوباره حمله کند″.

این در حالی‌است که دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در واکنش به این اظهارات بلینکن، تاکید کرده‌است که ارتش روسیه با دقت تمام اطلاعات دریافتی در مورد اقدامات طرف اوکراینی را رصد می‌کند و در هنگام برنامه‌ریزی برای ادامه عملیات ویژه آنرا در نظر می‌گیرد.