اعزام نماینده‌ی ویژه‌ی چین به اوکراین، مخالفت کی‌یف با دریافت بیش‌تر تسلیحات وعده داده شده ناتو، سیستم ردیابی برای سلاح‌ ارسالی به اوکراین، رد شایعه انزوای لاوروف در نیویورک و مخالفت زلنسکی با هر نوع سازش ارضی، از مهم‌ترین رویدادها پیرامون جنگ اوکراین هستند. فرهان حق، معاون سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد درباره گفت‌وگوی تلفنی […]

اعزام نماینده‌ی ویژه‌ی چین به اوکراین، مخالفت کی‌یف با دریافت بیش‌تر تسلیحات وعده داده شده ناتو، سیستم ردیابی برای سلاح‌ ارسالی به اوکراین، رد شایعه انزوای لاوروف در نیویورک و مخالفت زلنسکی با هر نوع سازش ارضی، از مهم‌ترین رویدادها پیرامون جنگ اوکراین هستند.

فرهان حق، معاون سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد درباره گفت‌وگوی تلفنی شی جین پینگ، رهبر چین و ولادیمیر زلنسکی، رییس‌جمهوری اوکراین، ابراز امید وارم کرد که چین به‌کمک خود در حل و فصل مسالمت‌آمیز مناقشه بین روسیه و اوکراین ادامه دهد: البته ما از مشارکت همه کشورهای کلیدی و تاثیرگذار در جهان، از جمله کشورهای عضو شورای امنیت، که در حل‌و‌فصل بحران بین اوکراین و روسیه مشارکت دارند، حمایت می‌کنیم.

این درحالی‌است که شی جین پینگ رییس‌جمهوری چین در گفت‌وگوی تلفنی با ولاودیمیر زلنسکی رییس‌جمهور اوکراین، تاکید کرد که پکن روی برگزار شدن مذاکرات صلح متمرکز شده و برای برقراری آتش‌بس هرچه سریع‌تر تلاش خواهد کرد. شی جین پینگ افزود که قصد دارد نماینده‌‌ای به اوکراین و سایر کشورها برای رایزنی درباره حل‌و‌فصل سیاسی بحران اعزام کند.

در این رابطه، جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی، تاکید کرد که امریکا نیز از گفت‌وگوی تلفنی رییسان جمهوری چین و اوکراین استقبال می‌کند: ایالات متحده از مدت‌‌ها قبل از پکن خواسته بود تا با کی‌‌یف گفت‌وگو کند. ما از این گفت‌وگوها استقبال می‌کنیم″.

هم‌چنان ابراهیم کالین، سخنگوی رسمی رییس‌جمهور ترکیه روز ″چهارشنبه، ۶ ثور″ اعلام کرد که مقامات آنکارا از غرب می‌خواهند که برای آغاز مذاکرات برای برقراری صلح در اوکراین به تلاشهای شکل گرفته در این خصوص بپیوندد: ″بیایید همه ابزارها و توانایی‌های خود را برای پایان دادن به درگیری نظامی در اوکراین ترکیب کنیم″.

با این همه، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، اعلام کرد که مسکو به آمادگی مقام‌های پکن برای تلاش در راستای ایجاد شرایط لازم برای یک روند مذاکره در مورد درگیری در اوکراین توجه کرده‌است: ″ما تطابق گسترده رویکردهای اصولی خود با مفاد بیانیه موضعی مربوطه منتشر شده توسط وزارت خارجه جمهوری خلق چین در تاریخ ۲۴ فوریه را مشاهده می‌کنیم″.

این در حالی‌است که جنرال کریستوفر کاولی، فرمانده نیروهای نظامی مشترک ناتو در اروپا، در سخنرانی خود در کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان امریکا اعلام کرد که امریکا یک سیستم ردیابی برای تسلیحات ارایه شده به اوکراین راه اندازی کرده‌است. میخائیل پودولیاک، مشاور رییس دفتر رییس‌جمهوری اوکراین، در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهارات، فرمانده عالی نیروهای نظامی متحد ناتو در اروپا، مبنی بر این‌که اوکراین بیش از ۹۸ درصد از تسلیحات نظامی وعده داده شده از سوی امریکا و متحدانش را دریافت کرده، را رد کرد.