آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، می‌گوید که جهان با چشمانی باز به‌‎سمت جنگی گسترده‌‌تر پیش می‌رود. گوترش، در سخنرانی‌‌اش در مجمع عمومی سازمان ملل به جهان هشدار داده است که در صورت تشدید درگیری‌‌ها در اوکراین، جهان به‌سمت یک جنگ گسترده و تمام‌عیار پیش می‌‌رود: ″ما سال ۲۰۲۳ را با وقایع تلخ و چالش‌‌هایی […]

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، می‌گوید که جهان با چشمانی باز به‌‎سمت جنگی گسترده‌‌تر پیش می‌رود.

گوترش، در سخنرانی‌‌اش در مجمع عمومی سازمان ملل به جهان هشدار داده است که در صورت تشدید درگیری‌‌ها در اوکراین، جهان به‌سمت یک جنگ گسترده و تمام‌عیار پیش می‌‌رود: ″ما سال ۲۰۲۳ را با وقایع تلخ و چالش‌‌هایی شروع کردیم که هیچ ‌‌یک انتظار آن را هم نداشتیم و شبیه هیچ‌ کدام از وقایع طول زند‌گی ‌مان هم نیست″.

درهمین‌حال، دیمیتری پولیانسکی، معاون اول نماینده دایم روسیه در سازمان ملل متحد یادآور شد که کشورهای غربی علاقه‌ای به برقراری صلح در اوکراین ندارند. وی تاکید کرد که غرب با ادامه تامین تسلیحاتی کی‌یف به‌عقب راندن دورنمای صلح در اوکراین ادامه می‌دهد: ″با گسترش بحران اوکراین، نمایش یک تصویر سیاه و سفید از روند اوضاع در اوکراین برای شرکای غربی سابق ما سخت ‌تر و دشوارتر می‌شود، زیرا آشکارتر و آشکارتر می‌‌شود که مردم غیرنظامی این کشور مدت‌ ها قبل می‌توانستند از رنج و عذاب خلاص شوند، اگر مقامات کی‌‌یف و اربابان غربی آن‌ها به صلح علاقه مند بودند″.

ازسوی دیگرسرگی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفته است که غرب اوکراین را برای جنگ ترکیبی با روسیه آماده می‌‌کند و برای تسلیح کی‌یف به توافقات مینسک نیاز است: ″ما به درخواست وزیر درباره آن‌چه که در اطراف اوکراین اتفاق می‌افتد، که غرب سال‌هاست برای جنگ ترکیبی علیه فدراسیون روسیه آماده می‌کرد، اظهار نظر کردیم، نمونه‌های مشخصی ارائه دادیم که تأیید می‌کند که هدف برهم زدن توافقات مینسک و این اختلال وظیفه بود و اوکراین و غرب علناً همه کسانی را که آنها را امضا کردند به جز رییس‌جمهور پولادیمیر روسیه پوتین، پذیرفتند″.

گفتنی‌است که آخرین دور مذاکرات رو در رو بین نمایندگان روسیه و اوکراین در تاریخ ۲۹ ماه مارچ سال ۲۰۲۲ در ترکیه برگزار شد. در اکتبر همان سال، کی‌‌یف به طور رسمی از هر نوع تماس با مسکو صرف نظر کرد. سپس ولادیمیر زلنسکی، رییس‌جمهوری اوکراین، تصمیم شورای امنیت ملی و دفاع این کشور در خصوص عدم امکان مذاکره با ولادیمیر پوتین، رهبر روسیه را امضا کرده و آن را به‌عنوان یک قانون لازم الاجرا کرد. این در حالی‌است که مقامات غربی مرتباً طرف روسی را به‌عدم تمایل برای گفت‌وگو متهم می‌کنند.