تلاش امریکا برای بازگرداندن اوکراین به مرز سال ۱۹۹۱، دستور پوتین برای اقدامات تلافی جویانه به‌توقیف دارایی‌‌های روسیه، هشدار ریابکوف درباره بن‌‌بست سیاست غرب و دیدگاه لاوروف درباره سخنان غرب درباره جنگ جهانی سوم، از مهم‌ترین رویدادها پیرامون جنگ اوکراین هستند. میخائیل پودولیاک، مشاور رییس دفتر ولادیمیر زلنسکی، اعلام کرد که اوکراین ″حق دارد″ همه […]

تلاش امریکا برای بازگرداندن اوکراین به مرز سال ۱۹۹۱، دستور پوتین برای اقدامات تلافی جویانه به‌توقیف دارایی‌‌های روسیه، هشدار ریابکوف درباره بن‌‌بست سیاست غرب و دیدگاه لاوروف درباره سخنان غرب درباره جنگ جهانی سوم، از مهم‌ترین رویدادها پیرامون جنگ اوکراین هستند.

میخائیل پودولیاک، مشاور رییس دفتر ولادیمیر زلنسکی، اعلام کرد که اوکراین ″حق دارد″ همه چیز را در مناطق کریمه، دونتسک، لوهانسک، زاپروژیا و خرسون نابود کند. وی در یک برنامه تلویزیونی تاکید کرد که کی‌یف نیازی به‌حمله به‌مسکو ندارد. به گفته وی، در حال‌حاضر این کشور اهداف دارای اولویت بیش‌تری دارد و هر چیزی که در مناطق کریمه، لوهانسک، دونتسک، و مناطق اشغال شده زاپروژیا و خرسون واقع شده را می‌تواند نابود کند: ″یعنی ما قانونا حق داریم همه چیز را در این مناطق از بین ببریم و در این صورت حتی یک ادعای قانونی هم علیه ما وجود نخواهد داشت″.

درهمین‌حال، کارین ژان پیر، سخنگوی رسمی کاخ سفید، در یک نشست خبری اعلام کرد که امریکا از سیاست ″درهای باز″ ناتو حمایت می‌کند و در عین‌حال، معتقد است که تصمیم گیری برای پذیرش اوکراین در صفوف این ایتلاف باید توسط خود این سازمان گرفته شود: ″ما از سیاست درهای باز حمایت می کنیم، البته این تصمیم باید توسط کشورهای متحد در ناتو و متحدینی که به دنبال پیوستن به ناتو هستند گرفته شود. در حال حاضر، اولویت برای ایالات متحده ارایه کمک های نظامی، اقتصادی و انسان دوستانه به اوکراین با هدف پیروزی این کشور در میدان نبرد با روسیه است″.

از سویی‌هم، سرگی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در یک نشست خبری در پایان سفر خود به نیویورک،تاکید کرد که مقام‌های بریتانیا باید از مسوولیت سنگین خود در قبال انتقال مهمات دارای اورانیوم ضعیف شده به ارتش اوکراین آگاه باشند: ″ما بارها در خصوص عواقب بسیار فجیع استفاده از اورانیوم ضعیف شده صحبت کرده ‌ایم. حال هر کس می ‌خواهد بگوید که آنها رادیواکتیو نبوده و در فهرست مواد ممنوعه آژانس بین المللی انرژی اتمی گنجانده نشده است″.

وزیر امور خارجه روسیه در بخشی از نشست خبری خود در نیویورک اعلام کرد که رهبران کشورهای غربی زمانی شروع به صحبت در مورد جنگ جهانی سوم کردند که روسیه در این مورد به‌طور کلی سکوت کرده بود: ″این اظهارات زمانی بود که ما به طور کلی در مورد جنگ جهانی سوم سکوت کرده بودیم. کشورهای غربی باید مسوولیت پذیر باشند و در صورت پیروزی روسیه در اوکراین، وقوع یک درگیری نظامی جهانی را اجتناب ناپذیر اعلام کند″.

این درحالی‌است که روز سه‌شنبه، ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه، فرمانی را در مورد اقدامات تلافی جویانه در صورت توقیف دارایی‌های روسیه در خارج از کشور امضا کرد. در این فرمان تاکید شده که در صورت توقیف یا محدودیت حقوقی بر دارایی‌‌های روسیه در خارج از کشور، مدیریت خارجی اقدامات مشابهی را علیه دارایی‌های کشورهای غیردوست در خاک روسیه اعمال خواهد کرد. بر اساس این فرمان، اقدامات مربوطه در رابطه با مصادره اموال شهروندان و شرکت‌های روسی نیز در نظر گرفته می‌شود.