سرگی شویگو، وزیر دفاع روسیه و لوید آستین، همتای امریکایی‌‌اش درباره برخورد یک پهپاد سوخوی- ۲۷ روس و یک هواپیمای بدون سرنشین بر فراز دریای سیاه گفت‌وگو تلفنی کرده‌‌اند. رویترز گزارش داده‌است که وزارت دفاع روسیه گفته که تشدید فعالیت‌های اطلاعاتی امریکا در نزدیکی سواحل کریمه، از جمله عوامل تشدید وخامت اوضاع  در منطقه است. […]

سرگی شویگو، وزیر دفاع روسیه و لوید آستین، همتای امریکایی‌‌اش درباره برخورد یک پهپاد سوخوی- ۲۷ روس و یک هواپیمای بدون سرنشین بر فراز دریای سیاه گفت‌وگو تلفنی کرده‌‌اند.

رویترز گزارش داده‌است که وزارت دفاع روسیه گفته که تشدید فعالیت‌های اطلاعاتی امریکا در نزدیکی سواحل کریمه، از جمله عوامل تشدید وخامت اوضاع  در منطقه است. درهمین‌حال، لوید آستین وزیر دفاع امریکا تاکید کرده‌است که امریکا به پرواز و فعالیت در هر جایی که قوانین بین‌المللی اجازه بدهد، ادامه خواهد داد.

عدم تمایل امریکا به درگیری با روسیه، نابودی اطلاعات هواپیمای ساقط شده در دریای سیاه، اهمیت حفظ کانال ارتباطی میان مسکو و واشنگتن، ارسال محموله جدید مهمات کانادا به اوکراین و تعهد ۹ کشور برای ارسال ۱۵۰ تانک به کی‌یف، از مهم‌ترین رویدادها پیرامون جنگ اوکراین هستند. دفتر رسانه‌ای وزارت دفاع روسیه گزارش داده‌است که سرگی شویگو، وزیر دفاع و لوید آستین، وزیر دفاع امریکا، طی گفت‌وگوی تلفنی درباره علل و پیامدهای حادثه سقوط هواپیکما آمریکایی در دریای سیاه گفت‌وگو کردند. وزیر دفاع روسیه گفته که تشدید فعالیت‌های اطلاعاتی امریکا در نزدیکی سواحل کریمه، از جمله عوامل تشدید وخامت اوضاع  در منطقه است. در عین‌حال، این وزارت‌خانه حفظ کانال‌های ارتباطی نظامی برای بحث در خصوص هر موقعیت بحرانی را مهم دانسته است: ″مسکو علاقه‌‌ای به چنین تحولاتی ندارد، اما به واکنش متناسب به هر نوع اقدام تحریک‌آمیزی ادامه خواهد‌داد″.

در همین‌حال، لوید آستین، وزیر دفاع امریکا، در جریان یک نشست خبری محتوای گفت‌وگوی خود با سرگی شویگو، وزیر دفاع روسیه را فاش نکرد و تنها به‌تشریح ماهیت این گفت‌وگوی تلفنی پرداخت: ″من نمی‌توانم به جای وزیر شویگو صحبت کنم. بدون پرداختن به جزییات، می‌‌توانم تکرار کنم که ایالات متحده هر کجا که قوانین بین‌‌المللی اجازه دهد به عملیات خود ادامه خواهد داد. در عین حال، ما خطر تشدید احتمالی اوضاع پیرامون اوکراین را بسیار جدی می‌‌گیریم. به همین دلیل فکر می‌کنم باز نگه داشتن کانال‌های ارتباطی مهم است″.

از سویی‌هم، مارک میلی، رییس ستاد مشترک ارتش امریکا اعلام کرد که ایالات متحده این توانایی را دارد که قطعات هواپیمای سقوط کرده خود را از کف دریای سیاه بالا آورد: ″در حال‌حاضر ما هیچ کشتی حاضری در دریای سیاه نداریم. ولی در این منطقه متحدان و دوستانی داریم. اگر صحبت بر سر از دست دادن اطلاعات مهم این پهپاد باشد، ما اقدامات مناسب در این رابطه را انجام داده ایم. بنابراین ما مطمئن هستیم که آنچه می‌توانست مورد علاقه کسی باشد، دیگر مورد علاقه قرار نخواهد داشت″.

با این همه، سرگی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه‌ای تلویزیونی اعلام کرد  که امریکا محدودیت پرواز در برخی از مناطق را نادیده می‌گیرد: ″ایالات متحده این واقعیت را نادیده می‌گیرد که مناطق خاصی از دریای سیاه در مجاورت سواحل ما، پس از آغاز عملیات نظامی ویژه برای محافظت از دونباس، وضعیت محدودیت پرواز برای هر نوع هواپیمایی را دارند″.

گفتنی‌‌است که مرکز فرماندهی اروپایی امریکا اعلام کرد که روز سه‌شنبه، یک فروند جنگنده سوخو-۲۷ روسیه به یک هواپیمای بدون سرنشین  M_9 ریپر امریکایی بر فراز دریای سیاه برخورد کرده که این امر موجب سقوط هواپیما امریکا در آب‌های بین‌المللی شده‌است. امریکا ادعا کرده که هواپیمای روسیه علاوه بر برخورد با پهپاد امریکایی، سوخت خود را روی آن ریخته و به شیوه‌‌ای بی‌پروا و غیرحرفه‌‌ای در مقابل آن پرواز کرده‌است.