سرگی ریاباکوف، معاون وزارت خارجه روسیه به کشورهای غربی درباره پیامدهای ارسال تسیلحات و تجهیزات جنگی به اوکراین می‌گوید که آمریکا و ناتو از اوکراین به عنوان محلی برای آزمایش تسلیحات خود استفاده می‌کنند. این دیپلمات روس ضمن هشدار نسبت به این‌که بازی منفعت‌طلبانه، پایان خوبی نخواهد داشت، می‌گوید که پس از اعلام تصمیم واشنگتن […]

سرگی ریاباکوف، معاون وزارت خارجه روسیه به کشورهای غربی درباره پیامدهای ارسال تسیلحات و تجهیزات جنگی به اوکراین می‌گوید که آمریکا و ناتو از اوکراین به عنوان محلی برای آزمایش تسلیحات خود استفاده می‌کنند.

این دیپلمات روس ضمن هشدار نسبت به این‌که بازی منفعت‌طلبانه، پایان خوبی نخواهد داشت، می‌گوید که پس از اعلام تصمیم واشنگتن مبنی بر ارسال تانک‌‌های ابرامز به اوکراین، مسکو دیگر هیچ مسیری برای برگزاری گفت‌وگوها با کییف نمی ‌بیند. در همین‌حال، ولادیمیر زلنسکی، رییس‌جمهور وضعیت نیروهای مسلح اوکراین در جهت‌گیری‌های آرتموفسک و اوگلدار در منطقه دونتسک را بسیار دشوار خوانده‌است.

سرگی ریاباکوف، معاون وزارت خارجه روسیه با بیان این‌که امریکا، اوکراین را بستر آزمایش تولیدات نظامی- صنعتی خود می‌‌بیند، تاکید کرد که واشنگتن نه‌تنها گرداننده؛ بل‌که بهره ‌بردار اصلی از بحران اوکراین است: ″روشن است که ایالات متحده نه‌تنها، هدایت‌‌کننده اصلی در بحران اوکراین؛ بل‌که بهره‌‌بردار اصلی از این درگیری نیز است. واشنگتن اوکراین را به‌عنوان بستری برای آزمایش تولیدات نظامی- صنعتی خود می‌‌بیند که در آن انواع سامانه‌‌های تسلیحاتی توسط سربازان اوکراینی برای مقابله با سلاح‌‌های روسی به‌ کار گرفته ‌می‌‌شود″.

در همین‌حال، ولادیمیر زلنسکی، رییس‌جمهور اوکراین اعتراف کرد که وضعیت نیروهای مسلح اوکراین در جهت‌گیری‌های آرتموفسک و اوگلدار در منطقه دونتسک بسیار دشوار است: ″وضعیت بسیار سخت است. در آرتموفسک و اوگلدار و سایر مناطق دونتسک، شاهد حملات مستمر روسیه و تلاش‌های مداوم برای شکستن خطوط دفاعی ما هستیم″.

رییس‌جمهور اوکراین پس از بررسی آخرین وضعیت جنگ در جلسه ستاد فرماندهی ارتش این کشور گفت که سال ۲۰۲۳ سال پیروزی اوکراین خواهد بود: ″ما هر کاری انجام می‌دهیم تا اطمینان حاصل کنیم که توان دفاعی ما بر توانایی‌‌های تهاجمی نیروهای روسی برتری یابد که در این رابطه حفظ و تداوم حمایت دفاعی از سوی شرکای‌‌مان بسیار مهم است و سرعت عرضه تسلیحات نیز یکی از عوامل کلیدی در این جنگ بوده و خواهد بود″.

ازسویی‌هم، اولاف شولز، صدراعظم آلمان در مصاحبه با “تاگس اشپیگل” اعلام کرد که کشورش حتا به تامین جت‌های جنگنده به اوکراین هم فکر نمی‌کند. به‌گفته وی، مقام‌های برلین اجازه تشدید تنش بین روسیه و ناتو را نخواهند داد: ″هیچ جنگی بین ناتو و روسیه وجود ندارد. ما اجازه چنین وخامت اوضاعی را نخواهیم داد. وضعیت نبرد در اوکراین بسیار پویا بوده و همه چیز به سرعت در حال تغییر است. در عین‌حال، ما بارها درخواست‌های کی‌یف، به ویژه برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوکراین را رد کردیم. رئیس‌جمهور ایالات متحده جو بایدن و من توافق داریم که چنین اقدامی ناتو را مستقیما وارد جنگ با روسیه خواهد کرد. و نباید چنین اتفاقی بیفتد. همچنین هفته گذشته در بوندستاگ به صراحت اعلام کردم که ما نیروی نظامی به اوکراین اعزام نخواهیم کرد″.

این در‌حالیست که دیمیتری پسکوف سخن‌گوی کاخ کرملین روز پنج‌شنبه گفته‌بود که ارسال تسلیحات به اوکراین از سوی کشورهای غربی گواهی بر دخالت مستقیم و فزایندۀ این کشورها در درگیری مسکو و کی‌یف است.