ولادیمیر پوتین رییس‌جمهور روسیه در نشست مشترک با رییس‌جمهور ایران و ترکیه خواستار برداشتن محدودیت‌ غربی‌‌ها بر غله روسیه شده است. وی گفته که به منظور دست‌یابی به پیشرفت در صادرات محصولات کشاورزی اوکراین که هم اینک به علت حمله روسیه در کشور مسدود شده است، باید محدودیت‌ها علیه غله روسیه برداشته شود: ″ما از […]

ولادیمیر پوتین رییس‌جمهور روسیه در نشست مشترک با رییس‌جمهور ایران و ترکیه خواستار برداشتن محدودیت‌ غربی‌‌ها بر غله روسیه شده است.

وی گفته که به منظور دست‌یابی به پیشرفت در صادرات محصولات کشاورزی اوکراین که هم اینک به علت حمله روسیه در کشور مسدود شده است، باید محدودیت‌ها علیه غله روسیه برداشته شود: ″ما از ابتدا در این مورد با سازمان‌‌های بین‌المللی به توافق رسیده بودیم. اما هیچ کس مسوولیت نهایی کردن همه این ‌ها را نپذیرفت، از جمله شرکای آمریکایی ما، محدودیت‌‌ها بر تحویل کود‌های روسیه به بازار جهانی توسط امریکایی‌‌ها در عمل برداشته شده است. اگر آن‌‌ها بخواهند صادقانه وضعیت بازار‌های جهانی مواد غذایی را بهبود بخشند، امیدوارم همین اتفاق در مورد صادرات غله روسیه نیز بیفتد″.

درهمین حال، رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهوری ترکیه نقش روسیه در خصوص صادرات غله از اوکراین را سازنده ارزیابی کرده است:″ در جریان مذاکرات اخیر استانبول، مواضع طرف روسی بسیار مثبت و سازنده بود. و مسلما نتیجه‌ای که در نتیجه این مذاکرات به دست می‌‌آوریم، بدون شک در سراسر جهان مورد بحث قرار خواهد گرفت″.

از سویی‌دیگر کارین ژان ‌پیر سخن‌گوی کاخ سفید در واکنشی به سفر ولادیمیر پوتین رییس‌جمهور روسیه به تهران گفته که این سفر به بحران اوکراین مرتبط است: ″این سفر نشان می‌دهد که مسکو تصمیمی برای توقف جنگ در اوکراین ندارد. واشنگتن به ‌زودی افراد و نهادهای روسی جدیدی را به فهرست تحریم‌‌ها اضافه خواهد کرد″.

هم‌چنان رییس‌جمهور روسیه اطمینان داده که غول گازی روسیه، گازپروم، به طور کامل به تعهدات خود در قبال تامین کنندگانش عمل خواهد کرد.