ادامه گلوله باران مناطق مرزی روسیه با دو کشته و بیش از ۱۰ زخمی، شکایت زلنسکی از کمبود سامانه ضدهوایی پاتریوت، اطمینان امریکا از موجودیت تمام امکانات برای ضدحمله اوکراین و حمایت لفظی بلینکن از ابتکار صلح سایر کشورها، از مهم‌‍ترین رویدادها پیرامون جنگ اوکراین هستند. پس از حملات هواپیماهای بدون سرنشین اوکراین به مسکو، […]

ادامه گلوله باران مناطق مرزی روسیه با دو کشته و بیش از ۱۰ زخمی، شکایت زلنسکی از کمبود سامانه ضدهوایی پاتریوت، اطمینان امریکا از موجودیت تمام امکانات برای ضدحمله اوکراین و حمایت لفظی بلینکن از ابتکار صلح سایر کشورها، از مهم‌‍ترین رویدادها پیرامون جنگ اوکراین هستند.

پس از حملات هواپیماهای بدون سرنشین اوکراین به مسکو، ویچسلاو گلادکوف، ولسوالی منطقه بلگوراد روسیه، اعلام کرد که نیروهای مسلح اوکراین به روستای سوبولیوفکا در حومه شهر والویسکی تیراندازی کردند که در نتیجه آن، دو تن کشته شدند. وی در تلگرام خود نوشته است که گلوله‌‌های ″گراد″ روز جمعه به‌سمت مناطق مسکونی در منطقه شلیک شدندو درپی آن همچنان ۱۰ تن دیگر زخمی شدند.

در ادامه انتقاد مقام‌های کی‌یف از کمبود تجهیزات مدرن و سهل‌انگاری غرب در خصوص ارسال سلاح‌های پیشرفته به این کشور، ولادیمیر زلنسکی، رییس‌‌جمهوری اوکراین در نشست خبری مشترک با رییس‌جمهور استونی تاکید کرد که این کشور هنوزهم نتوانسته تعداد مورد نیاز سامانه‌های موشکی ضد هوایی پاتریوت را دریافت کند: ″این یک هدف واقعا بلندپروازانه است، به‌دلیل وجود صف برای تحویل پاتریوت، و نه‌تنها برای پاتریوت؛ بلکه برای موشک‌های مورد نیاز آنها، وضعیت بسیار دشوار است. کسری زیادی وجود دارد که باید فوراً برطرف شود.

درهمین‌حال، کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید در یک نشست خبری اعلام کرد که امریکا روی تلاش‌ها برای حمایت از اوکراین متمرکز است و موضوع پذیرش این کشور به ناتو فعلا مطرح نیست: ″همانطور که بارها گفته‌‌ایم، ما بر روی آنچه می‌‌توانیم برای حمایت از امنیت اوکراین انجام دهیم تمرکز کرده‌‌ایم. ما در ۱۵ ماه گذشته نسبت به ارایه کمک نظامی به این کشور متعهد بوده‌‌ایم و به این کار ادامه خواهیم داد. هر تصمیمی در خصوص ایتلاف باید توسط ۳۱عضو و کشوری که قصد پیوستن به آن را دارد گرفته شود″.

از سویی‌هم، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه امریکا روز جمعه طی سخنرانی خود در تالار شهر هلسینکی اعلام کرد که واشنگتن از هرگونه ابتکارعمل در مورد اوکراین که آنرا به میز مذاکره با روسیه بیاورد، استقبال می‌کند: ″ایالات متحده از تلاش‌های برازیل، چین و هر کشور دیگری در این زمینه حمایت خواهد کرد، اگر آنها به دست‌‎یابی به یک “صلح عادلانه” کمک کنند″.

با این همه، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین اعلام کرد که روسیه هیچ پیش شرطی برای گفت‌وگو در مورد جنگ در اوکراین نمی‌بیند؛ زیرا کشورهای غربی منافع ملی و قانونی روسیه را در نظر نمی‌گیرند: ″در رابطه با گفت‌وگو، ما بارها صحبت کرده‌ایم که اکنون چنین پیش نیازی وجود ندارد و شرایط آن قابل مشاهده نیست. برای اینکه کشورهای غربی اراده سیاسی لازم برای در نظر گرفتن اهداف و منافع ملی کشور ما ندارند و برای ما این مساله اولویت اصلی است″.

این در حالی‌است که بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا، در مصاحبه با واشنگتن پست که اعلام کرد که اتحادیه اروپا و ناتو نباید وعده‌های غیر واقع بینانه و افراطی به نامزدهای عضویت در این ایتلاف‌‌ها بدهند. وی تاکید کرد که اوکراین در نشست سران ناتو که در ماه جولای در ویلنیوس برگزار می‌‎شود، قطعا پذیرفته نخواهد شد.