دیمیتری پسکوف سخن‌گوی کرملین با آن که اظهارات جوبایدن رییس‌جمهور امریکا را در مورد ولادیمیر پوتین همتای روسی‌اش تاثیر گذار می‌داند؛ اما تاکید کرده است که گفت‌وگو میان امریکا و روسیه در هر شرایط لازم است:″توهین‌‌های شخصی بایدن به ولادیمیر پوتین همتای روس‌اش تأثیر منفی بر روابط دو کشور دارد، اما گفت‌وگوی مسکو و واشنگتن […]

دیمیتری پسکوف سخن‌گوی کرملین با آن که اظهارات جوبایدن رییس‌جمهور امریکا را در مورد ولادیمیر پوتین همتای روسی‌اش تاثیر گذار می‌داند؛ اما تاکید کرده است که گفت‌وگو میان امریکا و روسیه در هر شرایط لازم است:″توهین‌‌های شخصی بایدن به ولادیمیر پوتین همتای روس‌اش تأثیر منفی بر روابط دو کشور دارد، اما گفت‌وگوی مسکو و واشنگتن در هر شرایطی ضروری و به نفع تمام جهان است. دیر یا زود روسیه و آمریکا باید در مورد مسایل ثبات راهبردی، امنیت و غیره صحبت کنند. اینها موضوعاتی هستند که فقط ما می‌توانیم و باید در مورد آن‌ها گفت‌وگو کنیم.″

هم‌زمان با این وندی شرمن معاون وزیر امورخارجه‌ی آمریکا در نشست سازمان ملل که با محور تاثیر جنگ روسیه بر امنیت غذایی جهانی برگزار شده بود گفته که حمله روسیه به اوکراین سبب کم‌بود شدید غذا در این کشور شده و در جهان بحران غذایی ایجاد کرده است: ″نیروی دریایی روسیه دست‌رسی به بنادر اوکراین را مسدود و توانایی اوکراین برای صادرات غلات را محدود کرده و از رسیدن حدود ۹۴ کشتی حاوی مواد غذایی به دریای مدیترانه جلوگیری کرده است. سازمان غذا و کشاورزی تخمین زده که در نتیجه‌ی تهاجم روسیه به اوکراین، ۱۳ میلیون تن در سراسر جهان ممکن است با ناامنی غذایی مواجه شوند.

در اوج نگرانی‌ها برای جنگ روسیه- اوکراین و تاثیرات آن بر جهان ولادیمیر زلنسکی رییس‌جمهور اوکراین اعلام کرده که پیام‌های مثبتی در مذاکرات صلح با روسیه وجود دارد. اما تاکید کرده که تا پایان جنگ تحریم‌های روسیه نباید لغو گردد: ″پیام‌های مثبتی از مذاکرات دریافت می‌کنیم، اما این پیام‌‌ها انفجارها و گلوله‌ باران روسیه را کاهش نداده‌ است. و ما تمهیدات دفاعی خود را نیز کاهش نخواهیم داد و تا زمان پایان جنگ، تحریم‌‌های روسیه نباید لغو شوند.

این در حالی‌است که روسیه در پی مذاکرات روز 〈سه‌شنبه، ۹ حمل〉 میان هییت‌های نمایندگی این کشور و اوکراین در استانبول، اعلام کرده که قصد دارد فعالیت‌ نظامیان خود را در شمال اوکراین، به میزان قابل ملاحظه‌‌ای کاهش دهد، و تاکید کرده که تضمین مسکو برای کاهش عملیات‌های نظامی به معنی آتش‌بس نیست. اما پنتاگون با رد این ادعا گفته که نشانه‌‌ای از عقب نشینی دیده نمی‌شود.