عدم امکان استفاده از جنگنده F_16 در میدان نبرد، تلاش امریکا برای مقابله با نفوذ روسیه در بالکان، سرنگونی یک پهپاد دیگر اوکراینی در بلگوراد روسیه، کمک یک میلیارد ۲۰۰ میلیون یورویی هلند و خرید مهمات مورد نیاز کی‌یف، از مهم‌ترین رویدادها پیرامون جنگ اوکراین هستند. درپی درخواست مقام‌های کی‌یف مبنی بر ارسال تجهیزات مدر […]

عدم امکان استفاده از جنگنده F_16 در میدان نبرد، تلاش امریکا برای مقابله با نفوذ روسیه در بالکان، سرنگونی یک پهپاد دیگر اوکراینی در بلگوراد روسیه، کمک یک میلیارد ۲۰۰ میلیون یورویی هلند و خرید مهمات مورد نیاز کی‌یف، از مهم‌ترین رویدادها پیرامون جنگ اوکراین هستند.

درپی درخواست مقام‌های کی‌یف مبنی بر ارسال تجهیزات مدر به این کشور برای مقابله با نیروهای روسیه، جوبایدن، رییس‌جمهور امریکا در نشست سران هفت اقتصاد بزرگ جهان، تاکید کرد که واشنگتن از برنامه‌‌های آموزشی مشترک متحدان برای خلبانان اوکراینی در جت‌‌های جنگنده F_16 حمایت می‌‌کند.

در همین‌حال، پاتریک رایدر، سخنگوی پنتاگون اعلام کرد که تحویل F_16  به اوکراین تنها در دراز مدت ممکن خواهد بود و تامین این هواپیماها به عملیات ضدحمله آتی مرتبط نیست. رایدر همچنان تایید نکرد که خلبانان اوکراینی آموزش پرواز با این نوع هواپیما را آغاز کرده‌‌اند. به گفته وی، امریکا انتظار دارد این دوره طی چند هفته یا چند ماه آینده آغاز شود: ″خلبانان اوکراینی آموزش پرواز با این نوع هواپیما را آغاز کرده‍‌اند. ایالات متحده انتظار دارد این دوره طی چند هفته یا چند ماه آینده آغاز شود. من نمی ‌دانم که آماده سازی خلبانان شروع شده یا نه. ما در حال کار روی جزییات این برنامه هستیم″.

این در حالی‌است که جوزپ بورل، مسوول سیاست اتحادیه اروپا، روز سه‌شنبه از آغاز آموزش خلبانان اوکراینی برای پرواز با جنگنده‌‌های F_16 در تعدادی از کشورها، به‌ویژه پولند خبر داد.

دیمیتری مدودف، معاون شورای امنیت روسیه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی ″راشا تودی″، اعلام کرد که هدف نهایی آمریکا در چارچوب مناقشه اوکراین، نابودی یا دست‌کم محدود کردن روسیه تا جای ممکن است، اما مسکو اجازه اجرای چنین طرحی را به غرب نخواهد داد. به گفته وی، آنها در مورد چین نیز همین سیاست را اجرا می‌کنند:اکنون مذاکره با کشورهای غربی فایده ای ندارد زیرا آنها تنها خواستار رویارویی با روسیه هستند. صحبت در این باره این اتلاف وقت است. آنها قبلاً هم آماده چنین گفتگویی نبودند″.

همچنان گونار بیک، نماینده آلمان در پارلمان اروپا در مصاحبه با روزنامه “ایزوستیا” تاکید کرد که تحویل جنگنده‌های F_16 به اوکراین از سوی کشورهای غربی تنها به تشدید بیشتر درگیری نظامی منجر خواهد شد.