سیدابراهیم ریسی رییس‌جمهور ایران روز چهارشنبه به سوریه سفرکرد. وی در سخنرانی که در جمع مردم این کشور داشت، از مقاومت و ایستادگی ملت و دولت سوریه در برابر داعش قدردانی کرد و بار دیگر امریکا ورژیم اسراییل را عامل ایجاد گروه‎های تروریستی و سبب بی‌ثباتی منطقه دانست و بر خروج کامل نیروهای غربی از […]

سیدابراهیم ریسی رییس‌جمهور ایران روز چهارشنبه به سوریه سفرکرد.

وی در سخنرانی که در جمع مردم این کشور داشت، از مقاومت و ایستادگی ملت و دولت سوریه در برابر داعش قدردانی کرد و بار دیگر امریکا ورژیم اسراییل را عامل ایجاد گروه‎های تروریستی و سبب بی‌ثباتی منطقه دانست و بر خروج کامل نیروهای غربی از سوریه تاکید کرد. در این حال، بشار اسد رییس‌جمهور سوریه، سفر ریسی را به کشورش با توجه به شرایط حساس منطقه مهم تلقی نمود و بر گسترش همکاری‌های سیاسی، امنیتی و اقتصادی میان ایران و سوریه تاکید کرد.

سید ابراهیم ریسی، رییس‌جمهور ایران روز 〈چهارشنبه، ۱۳ ثور〉 در راس یک هیت بلند پایه سیاسی و اقتصادی بنا بردعوت رسمی رییس‌جمهور سوریه وارد دمشق شد و در ساعات نخست سفرش با اقشار مختلف مردم این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد. آقای ریسی در سخنرانی که در جمع بزرگ از مقام‌ها و مردم سوریه داشت، از مقاومت و ایستادگی ملت و دولت سوریه در برابر گروه داعش قدردانی کرد. آقای ریسی بار دیگر تاکید کرد که داعش از سوی امریکا و رژیم اسراییل برای بدنامی اسلام ساخته شده و با درک به موقع وضعیت از سوی ایران، سوریه و شماری از کشورهای دیگر و آغاز عملیات علیه این گروه، خوشب‌ختانه برنامه آمریکا و متحدانش شکست خورد.

رییس‌جمهور ایران، مبارزه ملت و دولت فلسطین در برابر رژیم اسراییل را مبارزه حق در برابر باطل خواند و تاکید کرد که دولت ایران با تمام قوت از مردم فلسطین حمایت خواهد کرد.

در ادامه این سفر، رییسان جمهور دوکشور با حضور در یک نشست خبری، ضمن سخنرانی؛ توافق‌نامه‌ای را برای گسترش همکاری‌های استراتیژیک به امضا رسانیدند.

بشار اسد، رییس‌جمهور سوریه پس امضای توافق نامه مذکور، سفر سید ابراهیم ریسی را با توجه و وضعیت حساس منطقه بسیار مهم خواند و ایران را کشور دوست و همکار دولت و ملت کشورش بیان و تاکید نمود که بدون همکاری ایران، مبارزه با گروه داعش ناممکن بود. رییس‌جمهور سوریه، آغاز روابط دپلوماتیک بین ایران و عربستان سعودی را برای یک‌پارچگی جهان اسلام در مقابل رژیم اسراییل بسیار مهم دانست. آقای اسد، اسراییل، امریکا و شماری کشورهای غربی را به ویرانی و کشتار مردم کشور متهم نموده و خواهان خروج کامل نیروهای خارجی از سوریه شد:″این سفر با توجه به تحولات جهانی و تحولات منطقه ای ناشی از آن، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، امضای توافقات بین سوریه و ایران انگیزه قوی به روابط دو کشور خواهد داد ما از تغییر نقشه اقتصادی جهان و تغییر تدریجی موازنه به سمت شرق سود می بریم. ما خواهان بیرون شدن کامل نیروهای اشغال‌گر از خاک سوریه هستیم.″

این در حال‌است که امریکا به روز چهارشنبه مخالفت خود را با سفر رییس‌جمهور ایران به سوریه بیان نمود. ودانت پاتل معاون سخنگوی وزارت خارجه امریکا روز چهارشنبه در یک نشست خبری گفت که این کشور از عادی‌سازی و گسترش روابط بین ایران و سوریه حمایت نمی‌کند.