هشدار روسیه درباره‌ی نزدیکی به آخرالزمان جنگ هسته‌ای، عادی دانسته استفاده از مهمات حاوی اورانیون از سوی امریکا، درخواست ناتو از غرب برای آمادگی یک درگیری طولانی با روسیه و تاکید بر نقش حافظ صلحی ترکیه در درگیری اوکراین، از مهمترین رویدادها این جنگ اوکراین هستند. آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در واشنگتن غرب را متهم […]

هشدار روسیه درباره‌ی نزدیکی به آخرالزمان جنگ هسته‌ای، عادی دانسته استفاده از مهمات حاوی اورانیون از سوی امریکا، درخواست ناتو از غرب برای آمادگی یک درگیری طولانی با روسیه و تاکید بر نقش حافظ صلحی ترکیه در درگیری اوکراین، از مهمترین رویدادها این جنگ اوکراین هستند.

آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در واشنگتن غرب را متهم کرد که بشریت را به آخرالزمان هسته‌‌ای نزدیک می‌‌کند. این دیپلمات روسیه به سخنان جان کربی، سخن‌گوی کاخ سفید که بر اساس آن استفاده از مهمات حاوی اورانیوم ضعیف شده را یک موضوع نسبتا رایج دانسته، واکنش نشان داد. به گفته کربی، این نوع مهمات که به زودی به کی‌یف تحویل داده می‌شوند، ده‌ها سال است که مورد استفاده قرار گرفته و هیچ گونه تهدید رادیواکتیوی در پی ندارد. این دیپلمات تاکید کرد که در چنین شرایطی، روسیه با تمام امکانات در برابر اقدامات تهاجمی دیگر کشورها، از جمله ایالات متحده، از خود دفاع خواهد کرد: ″مقام‌های امریکایی با اظهارات غیرمسوولانه خود باز هم به ته دیگ رسیده‌اند. واقعیت این است که جریان بی‌وقفه سلاح‌های مرگ‌بار به اوکراین می‌رسد که با کمک آنها مردم غیرنظامی، مناطق مسکونی و زیرساختارهای منطقه دونباس مورد هدف قرار گرفته و نابود می‌شوند″.

درهمین‌حال، جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی کاخ سفید تاکید می‌کند که مهمات حاوی اورانیوم ضعیف شده سلاح‌های متعارف هستند و خطر رادیواکتیو ایجاد نمی‌کنند: ″استفاده از این نوع مهمات بسیار رایج است و برای دهه‌‌هاست که مورد استفاده قرار گرفته است.  ایالات متحده قصد ندارد چنین مهماتی را برای اوکراین بفرستد″.

از سویی‌هم، دبیرکل ناتو از کشورهای غربی خواست خود را برای درگیری طولانی در اوکراین آماده کنند. ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، در مصاحبه اختصاصی با روزنامه انگلیسی گاردین اعلام کرد که غرب باید برای یک درگیری طولانی مدت در اوکراین آماده شود، زیرا چشم انداز حل و فصل این مناقشه نظامی هنوز قابل مشاهده نیست: ″درگیری در اوکراین را می‌توان بدرستی یک جنگ فرسایشی نامید. رهبری روسیه برای صلح برنامه‌ریزی نمی‌کند. کشورهای غربی باید ظرفیت تولید خود برای تامین مهمات و تسلیحات جدید به اوکراین را افزایش دهند″.

این در حالی‌است که رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهوری ترکیه اعلام کرد که این کشور در هیچ مناقشه نظامی درگیر نخواهد شد و همیشه طرفدار صلح است: ″من می‌‌خواهم به مردم کشورم خطاب کرده و بگویم: ترکیه در درگیری‌های نظامی هرگز یک طرف آنها را نخواهد گرفت. همواره از صلح دفاع خواهد کرد و برای تقویت صلح جهانی گام برخواهد داشت. وظیفه ما در مناقشه نظامی بین روسیه و اوکراین دقیقاً همین است″.

با این همه، فرهان حق، سخن‌گوی دبیرکل سازمان متحد در یک نشست خبری اعلام کرد که سازمان ملل از تمامی تلاش‌های انجام شده در جهت حل مسالمت‌آمیز مناقشه نظامی در اوکراین حمایت می‌کند، البته در حال حاضر هیچ آتش‌بسی وجود ندارد: ″ما از همه تلاش‌ها برای حل مناقشه از طریق گفت‌وگو حمایت می‌کنیم. در این مورد، مایلیم حمایت خود را از هر گونه تلاشی که با هدف دست‌یابی به صلح عادلانه در اوکراین مطابق با منشور سازمان ملل متحد، قوانین بین‌المللی و قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در بیست و سه فبروری تصویب شد، تایید کنیم″.

این در حالی‌است که حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران و و ایگنازیو کاسیس، وزیر امور خارجه سوئیس در تماس تلفنی  بر پایان جنگ اوکراین تاکید کردند.