به دنبال برخورد یک هواپیمای بدون سرنشین امریکایی با یک جت روسی برفراز دریای سیاه، سفیر روسیه در واشنگتن، این کشور را به اقدامات تحریک‌آمیز متهم کرده‌است. سفیر روسیه در واشنگتن گفته است که روسیه در صدد رویارویی نظامی با امریکا نیست. در همین‌حال، رییس‌جمهور روسیه بار دیگر غرب را متهم به استفاده ابزاری از […]

به دنبال برخورد یک هواپیمای بدون سرنشین امریکایی با یک جت روسی برفراز دریای سیاه، سفیر روسیه در واشنگتن، این کشور را به اقدامات تحریک‌آمیز متهم کرده‌است.

سفیر روسیه در واشنگتن گفته است که روسیه در صدد رویارویی نظامی با امریکا نیست. در همین‌حال، رییس‌جمهور روسیه بار دیگر غرب را متهم به استفاده ابزاری از اوکراین برای جنگ علیه کشورش و تحمیل شکست استراتژیک کرده‌است.

پنتاگون روز 〈سه‌‌شنبه، ۲۳ حوت〉 ادعا کرد که یک هواپیماهای بدون سرنشین جاسوسی MQ_9 ارتش امریکا پس از برخورد یک جت سوخوی روسی در دریای سیاه سقوط کرد. ارتش امریکا روسیه را به رهگیری غیرمسوولانه این هواپیمای امریکایی متهم کرده‌است. روسیه نپذیرفته است که علت سقوط این هواپیما، برخورد آن با هواپیمای روسی بوده‌است.

پس از وقوع این رویداد آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در امریکا، به وزارت خارجه امریکا احضار شده‌است. وی پس از بیرون شدن از وزارت خارجه امریکا، گفت که نشست او سازنده بود و موضوع عواقب احتمالی این حادثه برای مسکو مطرح نشد: ″آنچه به ما برمی‌ گردد، ما خواهان هیچ رویارویی بین ایالات متحده و روسیه نیستیم. ما طرفدار روابطی مبتنی بر واقع‌ گرایی هستیم که به نفع مردم روسیه و آمریکا باشد″.

در همین‌حال، ودلادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه، در تازه‌‌ترین سخنان خود گفت که ادامه عملیات ویژه‌ در اوکراین تنها برای حفظ بقا و موجودیت روسیه‌ است. پوتین در جریان سخنرانی خود به کارگران یک کارخانه هوانوردی در بوریاتیا، مسکو گفته‌است که غرب در تلاش است تا روسیه را برای همیشه متلاشی کند: ″دشمنان روسیه که در کنار اوکراین ایستاده‌‌اند، با موجودیت ما مشکل دارند. غرب در تلاش است تا روسیه را برای همیشه متلاشی کند. ادامه عملیات ویژه در اوکراین وظیفه ژیوپلیتیکی ما نیست؛ ادامه حمله برای حفظ بقای کشور روسیه است و فرصتی را برای توسعه آینده کشور و فرزندان ما ایجاد می‌‌کند″.

با این همه، ولودیمیر زلنسکی رییس‌جمهور اوکراین در گردهم آیی فرماندهان نظامی در سخن‌رانی ویدیویی گفته که جبهه شرقی آینده کشور را رقم خواهد زد و نیروهای اوکراین پیروز خواهد شد: ″تمرکز اصلی بر شهر باخموت بود. این تصمیم گرفته شد که جناح شرقی هرچه بیشتر تقویت و بیشترین تلفات به نیروهای اشغال‌گر وارد شود″.

گفتنی‌‌است که هواپیماهای روسیه و امریکا در طول جنگ اوکراین بر فراز دریای سیاه عملیات کرده‌‌اند، اما این نخستین تعامل شناخته‌ شده از این ‌دست است که تشدید بالقوه خطرناک در یک زمان حساس در جنگ به شمار می‌‌آید.