امریکا و آلمان به تازگی روی فرستادن تانک‌‌های پیشرفته به اوکراین، توافق کردند. پیش از آن، بریتانیا گفته بود که تانک‌‌های ساخت این کشور را در اختیار نیروهای اوکراین قرار خواهد داد. اکنون اوکراین تلاش دارد طیاره‌‌های جت‌ جنگی و میزایل‌‌های دوربرد را به‌دست بیاورد تا فراتر از خط مقدم جبهه مواضع روسیه را هدف […]

امریکا و آلمان به تازگی روی فرستادن تانک‌‌های پیشرفته به اوکراین، توافق کردند.

پیش از آن، بریتانیا گفته بود که تانک‌‌های ساخت این کشور را در اختیار نیروهای اوکراین قرار خواهد داد. اکنون اوکراین تلاش دارد طیاره‌‌های جت‌ جنگی و میزایل‌‌های دوربرد را به‌دست بیاورد تا فراتر از خط مقدم جبهه مواضع روسیه را هدف قرار دهد. پس از موافقت برخی از کشورهای غربی به‌شمول امریکا مبنی بر ارسال تسلیحات دور برد برای اوکراین، دیمیتری پسکوف، سخن‌گوی کرملین می‌گوید که ارسال تسلیحات دوربرد به اوکراین نیروهای روسیه را از جنگ منصرف نمی‌‌کند؛ اما تنش ‌ها را افزایش داده و درگیری‌‌ها را تشدید می‌‌کند: ″معاهده جدید کاهش تسلیحات استراتژیک استارت بین روسیه و امریکا که هدف آن مهار قابلیت‌‌های موشک‌‌های بالستیک هسته‌‌ای قاره ‌پیما است، مهم است. این راهی برای دامن زدن به تنش است و به تلاش بیش‌تر ما نیاز دارد؛ اما روند تحولات را تغییر نخواهد داد و عملیات ویژه نظامی روسیه ادامه خواهد یافت″.

درهمین‌حال، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در صحبت با شماری از دانشجویان در توکیو، پایتخت جاپان گفت که که تقویت رو به‌افزایش همکاری چین با روسیه، نه‌تنها آسیا؛ بلکه اروپا را نیز با تهدید مواجه کرده‌است: ″این حقیقت که روسیه و چین در حال نزدیکتر شدن‌اند و این که چین در عرصه قابلیت‌های پیشرفته نظامی سرمایه‌ گذاری‌‌های قابل ملاحظه می ‌کند، بیانگر این است که چین یک تهدید و یک آزمون را متوجه متحدین ناتو نیز می‌‌کند″.

هم‌چنان حکومت چین در واکنش به‌اظهارات دبیرکل ناتو، بیجینگ را یک نیرو برای صلح‌وثبات منطقه و جهان خواند و گسترش روابط نظامی ناتو را با آسیا مورد انتقاد قرار داده است.

در همین‌حال، رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهور ترکیه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی  تی‌آرتی  اقدام غرب در ارسال تانک به اوکراین را خطرناک دانست و گفت که تحویل تانک به کی‌یف، بحران اوکراین را حل نمی ‌کند: ″من نمی‌توانم بگویم که ارسال تانک یکی از عناصر حل مناقشه است. این یک تجارت پرخطر است و برای دلالان اسلحه مفید است و کمکی به حل بحران و توقف جنگ  نخوهد کرد″.

این در حالی‌است که الکساندر فان در بلن رییس‌جمهوری اتریش در سفر به کی‌یف به ولودیمیر زلنسکی رییس‌جمهوری اوکراین گفت که وین به این کشور سلاح نمی‌دهد: ″باید اعتراف کنم که ما برای چندین دهه صنعت دفاعی خودمان را نادیده گرفتیم. بنابراین، فکر نمی‌کنم امکان ارسال سلاح داشته باشیم. ما سعی می‌ کنیم این کار را در سطح اروپا انجام بدهیم. ما قصد نداریم در تصمیم دیگران برای ارسال سلاح به اوکراین دخالت کنیم″.

هم‌چنان ولادیمیر زلنسکی در این نشست خبری گفت که در دیدار با همتای اتریشی خود نیازهای اوکراین در مناطق جنگی از جمله نیاز به سلاح‌‌های ضدپهپاد، سامانه‌های جنگی الکترونیک و سایر تجهیزات غیرمرگ‌بار را برای وی تشریح و درخواست کرده‌است. وی افزود که اتریش می ‌تواند با ارایه این سامانه‌‌ها و تجهیزات به اوکراین کمک کند.

این در حالی‌است که وزیر دفاع بلژیک اعلام کرده که این کشور نمی ‌تواند هواپیمای جنگی خود را به اوکراین اعزام کند. وزیردفاع بلژیک می‌گوید که در حال‌حاضر همه جنگ‌نده‌های اف۱۶ این کشور در حفاظت از حریم هوایی بلژیک و سایر کشورهای عضو ناتو بکار گرفته می‌شوند و آن‌ها مشغول فعالیت هستند. هفته گذشته، دولت بلژیک اعطای بسته کمک نظامی جدیدی به ارزش ۹۲ میلیون پوند معادل ۱۰۱ میلیون دالر را به اوکراین اعلام کرده بود.