موافقت پوتین و زلنسکی برای پذیرش ماموریت صلح رهبران آفریقایی، مخالفت یک مقام پارلمان آلمان با انتقال جنگنده به اوکراین، واکنش چین به اظهارات جنرال مارک میلی در مورد ایتلاف نظامی میان روسیه و چین و همچنان انتظار کی‌یف برای دریافت دست کم چهل جنگنده غربی، از مهمترین رویدادها پیرامون جنگ اوکراین هستند. در ادامه […]

موافقت پوتین و زلنسکی برای پذیرش ماموریت صلح رهبران آفریقایی، مخالفت یک مقام پارلمان آلمان با انتقال جنگنده به اوکراین، واکنش چین به اظهارات جنرال مارک میلی در مورد ایتلاف نظامی میان روسیه و چین و همچنان انتظار کی‌یف برای دریافت دست کم چهل جنگنده غربی، از مهمترین رویدادها پیرامون جنگ اوکراین هستند.

در ادامه خواست های جهانی مبنی بر حل جنگ اوکراین از طریق سیاسی، سیریل رامافوزا، رییس جمهوری افریقای جنوبی در نشست خبری با تاکید بر حل جنگ اوکراین از طریق مذاکره می گوید که رهبران روسیه و اوکراین برای پذیرفتن یک ماموریت از سوی رهبران افریقا در زمینه ابتکارعمل صلح موافقت کرده اند: ″من این ابتکار عمل صلح را از طرف کشورهای زامبیا، سنگال، کنگو، اوگاندا، مصر و آفریقای جنوبی ارایه کردم. پوتین و زلنسکی آمادگی خود را برای پذیرش ماموریت رهبران آفریقا در مسکو و کی‌یف اعلام کردند. آفریقا قصد دارد پیشنهادهایی ارایه کند که به حل مناقشه در اوکراین کمک خواهد کرد″.

طرح صلح اوکراین نخستین بار از سوی مقام های چین مطرح شد. طرحی که با استقبال روسیه روبه رو شد و کییف و واشنگتن آنرا پذیرفتنی ندانستند. همچنان تان کفی، سخنگوی وزارت دفاع چین در واکنش به اظهارات جنرال مارک میلی رییس ستاد ارتش امریکا در مورد ایتلاف نظامی میان روسیه و چین در یک نشست خبری اعلام کرد که همکاری میان چین و روسیه برای حفظ ثبات جهانی است: ″توسعه همکاری و مشارکت بین چین و روسیه و همچنین تعمیق همکاری‌ها بین ارتش دو کشور، نه تنها منافع اصولی مردم روسیه و چین را تامین کرده، بلکه به حفظ ثبات جهانی کمک می کند″.

در سوی دیگر، کشورهای غربی بار اعلام کرده اند که تجهیزات مدرن جنگی به اوکراین می فرستند، اما این تصمیم همواره با واکنش روسیه مواجه شده و روسیه گفته که تجهیز اوکراین باجنگ افزارهای مدرن سبب طولانی شدن جنگ خواهد شد.

ماری-اگنس اشتراک زیمرمن، رییس کمیته دفاعی پارلمان آلمان، اما با انتقال جنگنده به کی‌یف مخالفت کرد: ″جنگنده های غربی، چه تورنادو و چه یوروفایتر، نباید بر فراز حریم هوایی اوکراین به پرواز درآیند. این مساله به دلیل برد هواپیما و پیچیدگی یادگیری نحوه پرواز با آنها است″.

خواست از مقام های روسیه و اوکراین برای دریافت راه حل سیاسی به جنگ اوکراین در حالی صورت می گیرد که ولادیمیر زلنسکی رییس جمهور اوکراین چند روز قبل اعلام کرد که کی‌یف برای حل جنگ نظامی با روسیه به میانجی نیازی ندارد. وی به پیشنهاد واتیکان برای کمک به حل اوضاع در اوکراین نیز واکنش نشان داد.