روسیه و بلاروس توافق‌نامه را به امضا رسانیدند که براساس آن، سلاح‌های هسته‌ای روسیه در خاک بلاروس جا‌به‌جا خواهد شد. سرگی شویگو وزیر دفاع روسیه نصب این سلاح را کاملا قانونی دانسته و آنرا برای دفاع از بلاروس و کشورش در برابر تهدیدات ناتو مهم خواند. در این حال، نصب این سلاح با مخالفت شدید […]

روسیه و بلاروس توافق‌نامه را به امضا رسانیدند که براساس آن، سلاح‌های هسته‌ای روسیه در خاک بلاروس جا‌به‌جا خواهد شد.

سرگی شویگو وزیر دفاع روسیه نصب این سلاح را کاملا قانونی دانسته و آنرا برای دفاع از بلاروس و کشورش در برابر تهدیدات ناتو مهم خواند. در این حال، نصب این سلاح با مخالفت شدید امریکا و اتحادیه اروپا روبه‌روشده است. اتحادیه اروپا این اقدام روسیه را خلاف قوانین بین‌المللی می‌داند.

نصب سلاح‌های هسته‌ای و سیستم‌های دافع هوا در خاک بلاروس، توافق جدید دو کشور متحد یعنی روسیه و بلاروس. دوکشور توافقنامه جابه‌جایی این سلاح‌ها را روز جمعه و با حضور وزیران دفاع به امضا رسانیدند. سرگی شویگو وزیر دفاع روسیه پس امضای این توافق‌نامه گفت که جابه‌جایی سلاح‌های هسته‌ای مسکو در داخل خاک بلاروس کاملا قانونی و مطابق توافق‌نامه منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای است. وی افزود که اخیر امریکا و شماری از کشورهای غربی، یک جنگ همه جانبه را علیه روسیه به‌راه انداخته‌اند که مسکو را وادار نموده تا برای حفاظت از خود اقدامات دفاعی انجام دهد: ″امروز ما با هم در برابر غرب که اساساً یک جنگ اعلام نشده علیه کشور ما به راه انداخته است مقاومت می‌کنیم، فعالیت نظامی ناتو تهاجمی ‌ترین جهت را به خود گرفته است. باید بگویم که اقدامات ما مطابق با تعهدات بین‌المللی موجود سازماندهی شده است و معاهده منع گسترش سلاح‌‌های هسته‌‌ای را نقض نمی‌کند.″

در این حال، امضای توافقنامه میان بلاروس و روسیه با مخالفت شدید امریکا و اتحادیه اروپا روبه‌رو شده‌است. جوبایدن رییس امریکا گفته است که نظر وی در مورد این توافق‌نامه منفی است. اما جوزب بورل مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا واکنش تندتری نشان داده و این توافقنامه را مخالف قوانین و تعهد نامه‌های بین‌المللی خوانده‌است. وی بار دیگر بلاروس را به حمایت از روسیه علیه اوکراین متهم نموده است: ″تصمیم روسیه برای استقرار سلاح‌های هسته در بلاروس بر خلاف تعهداتی است که مسکو در تفاهمنامه بوداپست به آن وعده داده که بر اساس آن بلاروس باید تمامی تسلیحات اتمی خود را نابود کند. ما از مقام‌های بلاروس می‌خواهیم تا بلافاصله از حمایت روسیه علیه اوکراین دست بردارد و در تصمیمش که تنها بر تنش منطقه و تضعیف حق حاکمیت بلاروس می‌افزاید، تجدیدنظر کند.

گفتنی‌است که ولادیمیر پوتین، رییس‌‌جمهوری روسیه پیشتر در ماه مارچ با بیان اینکه روسیه تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی در بلاروس مستقر می‌کند، به ناتو به‌دلیل حمایت‌های نظامی‌اش از اوکراین و دامن زدن به بن‌بست با غرب هشدار داد. رییس‌‌جمهوری روسیه تهدید کرده بود که در صورت گسترش بیشتر ناتو، این کشور تسلیحات نظامی خود را در مرزهای کشورهای عضو این پیمان نظامی مستقر خواهد کرد.