ولادیمیر زلنسکی، رییس‌جمهور اوکراین بار دیگر از غرب خواست که تسلیحات نظامی مدرن به این کمک کنند. وی تاکید کرد که کی‌یف آماده انجام یک ضد حمله بزرگ است. درهمین حال، معاون وزیر امور خارجه روسیه به امریکا هشدار داده‌است که این کشور نباید درباره فروپاشی توافقنامه‌‌‎های کنترل تسلیحاتی برای مسکو ضرب‌الاجل تعیین کند. به […]

ولادیمیر زلنسکی، رییس‌جمهور اوکراین بار دیگر از غرب خواست که تسلیحات نظامی مدرن به این کمک کنند.

وی تاکید کرد که کی‌یف آماده انجام یک ضد حمله بزرگ است. درهمین حال، معاون وزیر امور خارجه روسیه به امریکا هشدار داده‌است که این کشور نباید درباره فروپاشی توافقنامه‌‌‎های کنترل تسلیحاتی برای مسکو ضرب‌الاجل تعیین کند. به گفته او، مسکو فقط در صورتی به معاهده کاهش تسلیحات راهبردی و اتمی بازخواهد گشت که واشنگتن از مواضع خصمانه‌اش علیه روسیه دست بردارد.

روسیه و امریکا به‌عنوان بزرگ‌‍‌ترین قدرت‌های هسته‌ای جهان، اخیرا نسبت به از بین ‌رفتن معاهدات کنترل تسلیحات راهبردی با هدف کاهش رقابت تسلیحاتی و کاهش خطر جنگ هسته‌ای هشدار داده و ابراز تاسف کرده‌اند. چندی پیش ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه اعلام کرده بود که مسکو مشارکت در معاهده استارت جدید را تعلیق می‌کند و پیش از آن، دستور داد که کشورش از پیمان نیروهای مسلح متعارف اروپایی نیز خارج شود.

درهمین‌حال، سرگی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه به امریکا هشدار داده‌است که این کشور نباید درباره فروپاشی توافقنامه‌های کنترل تسلیحاتی برای مسکو ضرب‌‌الاجل تعیین کند. به گفته او، مسکو فقط در صورتی به معاهده کاهش تسلیحات راهبردی و اتمی بازخواهد گشت که واشنگتن از مواضع خصمانه‌‌اش علیه روسیه دست بردارد: ″صحبت با روسیه به زبان ضرب‌‌الاجل فایده ندارد. امریکا مقصر است که بسیاری از مؤلفه‌های معماری سابق این توافق به طور کامل از بین رفته است. تصمیم ما برای تعلیق پیمان استارت تزلزل‌ناپذیر است″.

مجله تایمز نوشته که رییس جمهوری اوکراین طی یکماه گذشته بیش از ۶۰ جلسه با نمایندگان کشورهای مختلف برگزار کرده و در تلاش برای دستیابی به‌سلاح‌های بیشتر برای ضد حمله و تقویت دفاع هوایی کی‌یف بوده‌است. زلنسکی خود در مصاحبه با روزنامه وال استریت ژورنال، بار دیگر اعلام کرد که کی‌یف آماده انجام ضد حمله است. وی در عین‌حال، افزود که کی‌یف مایل است قبل از حمله تسلیحات نظامی دیگری به دست آورد، اما به گفته وی، اوکراین نمی‌تواند منتظر آنها بماند: ″ما قویا بر این باوریم که موفق خواهیم شد. نمی‌دانم چقدر طول می‌کشد. صادقانه بگویم، می‌تواند راه‌های مختلفی را طی کند، کاملا متفاوت. اما ما این کار را انجام می‌دهیم و آماده هستیم″.

از سویی‌هم، دیمیتری کوله ‌با، وزیر امور خارجه اوکراین در نشست مشترک خبری با وزیر خارجه استونی تاکید کرد که طرح اقدام برای عضویت در ناتو، نباید یک رویه اجباری در روند ورود این کشور به این اتحاد باشد: ″ما معتقدیم که طرح اقدام برای عضویت در ناتو دیگر نباید به عنوان عنصری در مسیر عضویت در نظر گرفته شود. این مکانیسمی است که عمرش گذشته است و نباید در خصوص اوکراین اعمال شود. ارایه طرح اقدام برای عضویت در ناتو برای اوکراین تحت شرایط فعلی به عنوان گامی در جهت پیوستن به ناتو اهمیت خود را از دست داده‌است″.

این در حالی‌است که ویچسلاو گلادکوف، فرماندار منطقه بلگوراد روسیه اعلام کرد که نیروهای نظامی اوکراینی شب یک‌شنبه روستای موروم در این منطقه مرزی را گلوله باران کردند. پیش از این، روز شنبه، نیز وی از دو کشته و دو زخمی در جریان گلوله‌باران منطقه بلگوراد توسط نظامیان اوکراینی خبر داده بود.