تخریب نیروگاه برق آبی کاخوفسکایا واکنش‌های زیادی را بر انگیخته است. وزارت خارجه مسکو طی بیانیه‌ای از جامعه جهانی خواست این اقدام کی‌‌یف را محکوم کند. در همین‌حال، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز تخریب سد نیروگاه آبی کاخوفکا را تهدیدی برای نیروگاه اتمی زاپروژیا دانست. همچنان امریکا تاکید کرد که واشنگتن از نزدیک وضعیت پیرامون […]

تخریب نیروگاه برق آبی کاخوفسکایا واکنش‌های زیادی را بر انگیخته است.

وزارت خارجه مسکو طی بیانیه‌ای از جامعه جهانی خواست این اقدام کی‌‌یف را محکوم کند. در همین‌حال، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز تخریب سد نیروگاه آبی کاخوفکا را تهدیدی برای نیروگاه اتمی زاپروژیا دانست. همچنان امریکا تاکید کرد که واشنگتن از نزدیک وضعیت پیرامون این نیروگاه را زیر نظر دارد. نماینده چین در سازمان ملل متحد گفت که مقام‌های پکن نگران وضعیت پیرامون نیروگاه برق آبی کاخوفکا و پیامدهای احتمالی آن هستند.

انفجار سد نیروگاه برق آبی کاخوفکا در شب ششم جون رخ داد که منجر به‌تخلیه بی‌رویه آب پشت آن شد، در نتیجه ده‌‌ها شهر از جمله خرسون و نوواکاخوفکا دچار آب ‌گرفتگی جدی شده‌‌اند، خود نیروگاه تقریبا به‌‌طور کامل زیر آب رفته است. آب رودخانه دنیپر در خیابان‌های شهر نوواکاخوفکا جاری است.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در نشستی با نمایندگان رسانه‌ها اعلام کرد که تخریب سد نیروگاه کاخوفکا، تهدیدی مضاعف برای نیروگاه هسته‌‌ای زاپروژیا است:امروز همه ما فیلم غم‌انگیز عمیق‌‌ترین فاجعه انسانی، اقتصادی و زیست ‌محیطی در منطقه خرسون را دیدیم، ما شاهد عواقب آن در خرسون، نواکاخوفکا و ۸۰ شهر و روستای دیگر واقع در امتداد رود دنیپر هستیم″.

در همین‌حال، ژانگ جون، نماینده دایم چین در سازمان ملل متحد، در نشست شورای امنیت اعلام کرد که پکن نگران وضعیت پیرامون نیروگاه برق آبی کاخوفکا و پیامدهای احتمالی آن هستند. وی بر لزوم احترام به قوانین بین‌المللی بشردوستانه و تلاش برای حفاظت از مردم و زیرساختارهای غیرنظامی تاکید کرد:سد کاخوفکا منبع مهمی برای تأمین آب مورد نیاز برای خنک کردن نیروگاه زاپروژیا است، در آینده، ممکن است وضعیتی پیش بیاید که ادامه پمپاژ آب برای نیروگاه‌های هسته‌ای غیرممکن باشد″.

جان کربی، هماهنگ ‌کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی امریکا در یک نشست خبری، تاکید کرد که واشنگتن از نزدیک وضعیت پیرامون این نیروگاه را زیر نظر دارد: ″مقام‌های واشنگتن در زمان حاضر از نزدیک وضعیت پیرامون نیروگاه کاخوفکا را زیر نظر دارند، ولی نمی ‌توانند دخالت طرف روسی در این اتفاق را تأیید کنند″.

از سویی‌هم، واسیلی نبنزیا، نماینده دایم روسیه در سازمان ملل اعلام کرد که این کشور خواستار تشکیل نشست فوری شورای امنیت در رابطه با تخریب سد نیروگاه برق آبی کاخوفکا شده‌است. به ‌گفته وی، تخریب این سد توسط کی‌یف و با هدف سازماندهی مجدد نیروهای نظامی اوکراینی در منطقه برنامه‌‌ریزی شده‌است:در شب ششم جون، مقام‌های کی‌یف مرتکب جنایت غیر قابل تصور دیگری شدند. تخریب سد نیروگاه برق آبی کاخوفکا، چندین منطقه مسکونی دچار سیل ‌زدگی شده‌اند، هزاران نفر باید از منطقه تخلیه شوند و این کار از هم‌ اکنون آغاز شده‌است. خسارت زیادی به کشاورزی منطقه و اکوسیستم رود دنیپر وارد شده‌است.

این در حالی‌است که ولادیمیر زلنسکی، رییس‌جمهوری اوکراین اعلام کرد که در چارچوب ″اجلاس صلح″، کشورهای غربی راه حلی گام‌‎به‌گام برای رفع مشکلات در خصوص تمامی نقاط فرمول صلح اوکراین ایجاد خواهند کرد.