یوگنی پریگوژین رییس شرکت قراردادی خصوصی نظامی روسی موسوم به″واگنر″ می‌گوید که نیروهایش کنترل شهر باخموت در اوکراین را به دست گرفته‌اند. رییس‌جمهور اوکراین از سقوط شهر باخموت این کشور و تسلط نیروهای واگنر روسیه بر این کشور خبر داده و گفته است که چیزی از این شهر باقی نمانده‌است. نبرد برای کنترل شهر باخموت، […]

یوگنی پریگوژین رییس شرکت قراردادی خصوصی نظامی روسی موسوم به″واگنر″ می‌گوید که نیروهایش کنترل شهر باخموت در اوکراین را به دست گرفته‌اند.

رییس‌جمهور اوکراین از سقوط شهر باخموت این کشور و تسلط نیروهای واگنر روسیه بر این کشور خبر داده و گفته است که چیزی از این شهر باقی نمانده‌است. نبرد برای کنترل شهر باخموت، طولانی ‌ترین جنگ از آغاز درگیری بین اوکراین و روسیه است.

آرتموفسک در شمال منطقه دونتسک واقع شده است. این شهر یک مرکز راهبردی با اهمیت برای تامین لجستیکی نیروهای نظامی اوکراینی در کل منطقه دونباس و یک پایگاه مستحکم برای ارتش اوکراین بود. نبرد برای شهر در اول ماه آگست سال ۲۰۲۲ آغاز شد. این نبرد به یکی از بزرگ‌ترین نبردها در جریان آزادسازی دونباس از سال ۲۰۱۴ تبدیل شده‌است. قبل از شروع جنگ، حدود ۷۲ هزار تن در این شهر زندگی می‌‌کردند. گروه واگنر، شرکت خصوصی امنیتی روسیه می‌گوید که کنترل کامل شهر باخموت در شرق اوکراین را بدست آورده اند. ییفگینی پریگوژین، رییس واگنر گروپ و متحد کرملین در ویدیویی که در تلگرام منتشر شد، مدعی شده که شهر بدست جنگجویان او افتاده است: ″امروز، باخموت به طور کامل گرفته شد. تا بیست و پنج ماه می ما باخموت را به طور کامل بازرسی خواهیم کرد، خطوط دفاعی لازم را ایجاد کرده و به ارتش روسیه تحویل خواهیم داد″.

در این رابطه، دفتر رسانه‌ای کرملین اعلام کرد که ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه، آزادسازی شهر آرتموفسک 〈باخموت〉 را به گروه واگنر و نیروهای مسلح روسیه تبریک گفته است. پوتین گفته تمام کسانی که در آزادسازی شهر از دست نیونازی‌های اوکراینی مشارکت دارند، جوایز دولتی دریافت خواهند کرد.

در همین‌حال، رییس‌جمهور اوکراین از سقوط شهر باخموت این کشور و تسلط نیروهای واگنر روسیه بر این کشور خبر داده و گفته است که چیزی از این شهر باقی نمانده است. در حاشیه اجلاس جی هفت از زلنسکی پرسیده شد که آیا آرتموفسک تحت کنترل کی‌یف باقی می ماند یا خیر، وی در پاسخ گفت که این شهر را از دست داده اند: ″من فکر نمی‌کنم، امروز این شهر فقط در قلب ما باقی مانده است″.

با این همه، سرگی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، در نشست مجمع شورای سیاست خارجی و دفاعی این کشور اعلام کرد که جهت گیری به‌سمت غرب در سیاست خارجی روسیه کاملا خود را فرسوده و خسته کرده‌است: ″اکنون امیدها برای همگرایی با غرب به‌عنوان یک قدرت مستقل محقق نشده و ما این مساله را در عمل احساس می‌کنیم″.

این در حالی‌است که رهبران گروه هفت جلسه خود در خصوص جنگ اوکراین را با حضور ولودیمیر زلنسکی، رییس‌ جمهور این کشور برگزار کردند. پیش از این، رهبران گروه هفت تحریم‌‌های بیشتری را علیه روسیه اعلام کرده بودند و امریکا امکان ارسال جت‌های جنگنده F_16 به اوکراین را تایید کرده بود. آقای زلنسکی در سفرش به هیروشیما با سران بریتانیا، هند، فرانسه و کانادا به طور جداگانه دیدار کرده است. همچنان جو بایدن، رییس‌‌جمهور آمریکا در دیدار با ولودیمیر زلنسکی در هیروشیما، بسته تسلیحاتی جدید برای کی یف را اعلام کرد. بسته جدید کمک نظامی به اوکراین شامل مهمات، توپخانه و خودروهای زرهی است.