در ادامه‌ی درگیری‌ها در مناطق مختلف اوکراین، پاپ فرانسیس، رهبر کلیسای کاتولیک جهان، خواستار حل سیاسی جنگ اوکراین شده‌است. وی تاکید کرده که آماده سفر به کی‌یف است، البته به‌شرطی که بتواند به مسکو نیز سفر کند. وی هم‌چنان ابراز امیدواری کرده‌است که بتواند به ایجاد صلح بین این دو کشور کمک کند. در همین‌حال، […]

در ادامه‌ی درگیری‌ها در مناطق مختلف اوکراین، پاپ فرانسیس، رهبر کلیسای کاتولیک جهان، خواستار حل سیاسی جنگ اوکراین شده‌است.

وی تاکید کرده که آماده سفر به کی‌یف است، البته به‌شرطی که بتواند به مسکو نیز سفر کند. وی هم‌چنان ابراز امیدواری کرده‌است که بتواند به ایجاد صلح بین این دو کشور کمک کند. در همین‌حال، شماری از اعضای پارلمان اروپا، ناتو را به تحریک درگیری میان روسیه و اوکراین متهم کردند.

مشاهده بم‌‌افکن امریکایی در نزدیکی سن ‌پترزبورگ، ورود روسیه به پنج شریک بزرگ تجاری هند، راهپیمایی ضد جنگ در اسپانیا و چک، اعتراف به نقش غرب در آغاز درگیری اوکراین و ارسال تانک‌های لیوپارد به کی‌یف از وعده تا عمل، از مهم‌ترین رویدادها پیرامون جنگ اوکراین هستند.

در همین‌حال، پاپ فرانسیس، رهبر کلیسای کاتولیک جهان، ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه را مردی با فرهنگ خوانده است. او در مصاحبه با لا نیشین، گفته که پوتین سه بار در مقام ریاست جمهوری با وی دیدار کرده و زمانی که درباره‌ی ادبیات صحبت می‌شود، پوتین در سطح بالایی گفت‌وگو می‌کند. وی هم‌چنان گفته آماده سفر به کی‌یف است، به‌شرطی که بتواند به مسکو نیز سفر کند. پاپ ابراز امیدواری کرده‌است که بتواند به ایجاد صلح بین دو کشور کمک کند: ″ولادیمیر پوتین کسی است که نه‌تنها به زبان روسی صحبت می‌کند، بلکه به خوبی آلمانی صحبت کرده و به زبان انگلیسی تسلط دارد و فردی کاملا فرهنگی است. آماده سفر به کی‌یف هستم، البته به شرطی که بتوانم به مسکو نیز سفر کنم.امیدوارم بتوانم چنین اقدامی را انجام دهم و تلاش کنم به ایجاد صلح بین دو کشور کمک کنم″.

در همین‌حال، میک والاس، نماینده‌ی ایرلند در پارلمان اروپا به تاکید کرده‌است که اقدامات تحریک‌آمیز کشورهای عضو ناتو بود که زمینه را برای آغاز درگیری نظامی بین روسیه و اوکراین فراهم کرد: ″بخش زیادی از متن بیانیه همکاری اتحادیه اروپا و ناتو در تضاد با واقعیت است. ناتو به دنبال ارتقای صلح و امنیت نیست: گسترش ناتو، مداخله و اقدامات تحریک‌آمیز ناتو در اوکراین پایه‌های اصلی این جنگ را ایجاد کرد، هرچند اتحادیه اروپا این موضوع را رد می‌کند. آیا ناتو تا به حال برای صلح تلاش کرده‌است″.

از سویی هم، ترولز لوند پولسن، وزیر دفاع دانمارک، می‌گوید که نخستین تانک لئوپارد-یک از صد دستگاه تانک وعده داده شده توسط دانمارک، هلند و آلمان در اوایل ماه مه اواسط حمل خورشیدی به اوکراین خواهد رسید. به گفته وی، تحویل تانک‌‌های لیوپارد یک نزدیک به پاییز به پایان خواهد رسید. وی هم‌چنان تاکید می‌کند که در این مدت کشورها قصد دارند از ۸۰ تا ۹۰ دستگاه تانک از این مدل را به اوکراین منتقل کنند: ″دانمارک، هلند و آلمان در اوایل ماه فوریه پروژه تعمیر تانک‌‌های لئوپارد یک ای پنج را به منظور انتقال رایگان آن‌ها برای رفع نیازهای نیروهای مسلح اوکراین آغاز کردند. اولین هدف فرعی این توافق، تامین دو گردان تانک برای ارتش اوکراین در اسرع وقت با انتقال حدود ۸۰ دستگاه از آن‌ها بود. انتظار می‌رود اولین تانک‌ها برای آموزش نظامیان اوکراینی مورد استفاده قرار گیرد″.

این در حالی‌است که بیش از دو هزار تن در راهپیمایی سازمان دهی شده از سوی سازمان ″نه گفتن به ناتو″ در حمایت از روسیه به خیابان‌های شهر بیلبائوی اسپانیا شرکت کردند. اعتراض کنندگان طی بیانیه‌ای تاکید کردند که روسیه از سال ۲۰۱۴ برای صلح تلاش کرده؛ اما کشورهای غربی با بی‌توجهی به‌پیشنهادات امنیتی مسکو، راه دیگری برای روسیه جز اقدام نظامی برای دفاع از خود باقی نگذاشتند.