تحویل ندادن تانک‌‌های آبرامز امریکا به‌کی‌‌یف به این زودی، منع ورود کشتی‌‌های روس به بنادر بلغارستان، مخالفت واشنگتن با حمله به خارج از اوکراین، تاکید ترکیه بر رفع موانع صادرات روسیه و عدم حمایت انقره از تحریم‌‌های ضد روسی، از مهم‌ترین رویدادها پیرامون جنگ اوکراین هستند. ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه می‌گوید که روابط روسیه و […]

تحویل ندادن تانک‌‌های آبرامز امریکا به‌کی‌‌یف به این زودی، منع ورود کشتی‌‌های روس به بنادر بلغارستان، مخالفت واشنگتن با حمله به خارج از اوکراین، تاکید ترکیه بر رفع موانع صادرات روسیه و عدم حمایت انقره از تحریم‌‌های ضد روسی، از مهم‌ترین رویدادها پیرامون جنگ اوکراین هستند.

ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه می‌گوید که روابط روسیه و امریکا در یک بحران عمیق قرار دارد. به گفته وی، این بحران مبتنی بر رویکردهای اساسا متفاوت در شکل‌گیری نظم جهانی مدرن است: ″ما همیشه از ایجاد روابط روسیه و آمریکا صرفاً بر اساس اصول برابری، احترام به حاکمیت و منافع یکدیگر و عدم مداخله در امور داخلی دفاع کرده‌ایم. ما در آینده نیز بر این اساس هدایت خواهیم شد″.

رهبر روسیه تاکید کرده‌است که ایالات متحده مسوول بحران کنونی در اوکراین است: ″استفاده امریکا در سیاست خارجی خود از ابزارهایی مانند حمایت از به اصطلاح انقلاب‌های رنگی، و در این زمینه حمایت واشنگتن از کودتای سال ۲۰۱۴ در کی‌یف، در نهایت به بحران کنونی اوکراین منجر شد و در عین حال سهم منفی در  کاهش سطح روابط روسیه و آمریکا به وضعیت کنونی داشته است″.

در همین‌حال، سرگی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه می‌گوید که روسیه و امریکا در واقع در مرحله جنگ داغ قرار دارند و در عین حال حفظ ارتباط با امریکا را مهم خواند و برای از سرگیری گفت‌وگوها میان دو کشور ابراز امیدواری کرد: ″ما واقعا در مرحله داغ جنگ هستیم، زیرا نیونازی‌های اوکراینی قبل از هر چیز با سلاح‌های آمریکایی می‌جنگند و دولت آمریکا هر بار تهدید می‌کند که سیستم‌های دوربردتر و مرگ‌بارتر بیش‌تری را در اختیار آنها قرار خواهد داد. ما هم‌چنان امید خود را از دست نمی‌دهیم که امریکایی‌‌ها سر عقل بیایند و در هر صورت نوعی گفت‌وگو بین واشنگتن و مسکو از سر گرفته شود. باید صبر کرد و دید، رسیدن چنین روزی زیاد طول نخواهد کشید″.

هم‌چنان ابراهیم کالین، سخنگوی جمهوری ترکیه، در مصاحبه با آژانس خبری آناتولی، اعلام کرد که خطر بروز حوادث هسته‌‌ای در منطقه به‌دلیل درگیری نظامی در اوکراین در حال افزایش است: ″ما نمی‌توانیم چشمان خود را بر امکان استفاده از سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی ببندیم. اگر تنش در اطراف این نیروگاه افزایش یابد، این اتفاق هر لحظه مکن است رخ دهد″.

این درحالی‌است که سابرینا سینگ، معاون سخنگوی پنتاگون در نشستی با خبرنگاران اعلام کرد که امریکا قصد دارد تانک‌های آبرامز را تا قبل از پایان سال جاری به اوکراین ارسال کند. وی هم‌چنان تاکید کرد که این کشور هنوز آموزش نیروهای نظامی اوکراینی برای کار با این نوع تانک‌ها را آغاز نکرده‌است.