ولادیمیرپوتین، رییس‌جمهور روسیه، امریکا و شماری از کشورهای غربی را به راه اندازی یک توطیه بزرگ علیه کشور متهم کرده و افزود که این کشورها می‌خواهند روسیه را به یک ویرانه مبدل کنند. وی امریکا را نیز مقصر اصلی آغاز جنگ در اوکراین خواند و گفت که اکنون کی‌یف به محل چانه‌زنی امریکا و متحدانش […]

ولادیمیرپوتین، رییس‌جمهور روسیه، امریکا و شماری از کشورهای غربی را به راه اندازی یک توطیه بزرگ علیه کشور متهم کرده و افزود که این کشورها می‌خواهند روسیه را به یک ویرانه مبدل کنند.

وی امریکا را نیز مقصر اصلی آغاز جنگ در اوکراین خواند و گفت که اکنون کی‌یف به محل چانه‌زنی امریکا و متحدانش تبدیل شده‌است. در این حال، دبیرکل ناتو بر حمایت بی‌پایان از اوکراین تاکید کرده و افزود که ناتو در زمستان امسال تمامی امکانات لازم را برای آغاز ضد حمله فراهم نموده‌است. همچنان ولادیمیر زلنسکی، رییس‌جمهور اوکراین بار دیگر بر پیوستن هرچه سریع کشورش به اتحادیه اروپا شده است.

رژه نیروهای مسلح روسیه به‌مناسبت ۷۸ سالگرد پیروزی در جنگ جهانی دوم، در میدان سرخ مسکو و با حضور پوتین آغاز شد. رژه‌ای که قدرت نظامی مسکو را بار دیگر به رخ جهان کشید. ولادیمیرپوتین، رییس‌جمهوری روسیه، با استفاده از این فرصت، برحریفانش تاخت. پوتین، در سخنرانی که داشت، امریکا و شماری از کشورهای غربی را به راه اندازی توطیه بزرگ برای برهم زدن قدرت روسیه و تبدیل کردن این کشور به ویرانه متهم کرد و افزود که مسکو از پس این توطیه‌ها برمی‌آید: ″جهان امروز در یک نقطه عطف قرار دارد. یک جنگ واقعی دوباره علیه سرزمین مادری ما آغاز شده است. اما ما تروریسم بین‌المللی را دفع کرده‌ایم، از مردم دونباس محافظت می‌کنیم، ما امنیت خود را تضمین می‌کنیم. مسکو خواهان یک آینده همراه با صلح و ثبات و بدون ایدیولوژی غیرقابل قبول برتری طلبی است″.

رییس‌جمهور روسیه، امریکا و شماری از کشورهای غربی را نیز به آغاز جنگ در اوکراین متهم کرده و علاوه کرد که این کشورها کی‌یف را به محل چانه‌زنی تبدیل کرده‌اند: ″کی‌یف در حال حاضر گروگان یک کودتاست و به ابزار چانه ‌زنی غرب تبدیل شده است. امریکا و متحدانش در آغاز درگیری در اوکراین مقصر هستند. جاه طلبی های طاقت فرسا، تکبر و سهل انگاری ناگزیر به تراژدی‌ها می ‌انجامد. این دلیل فاجعه‌‌ای است که اکنون مردم اوکراین تجربه می‌کنند″.

در این حال، ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو، در یک نشست خبری بار دیگر حمایت بی‌پایان این سازمان از کی‌یف را اعلام کرده و افزوده است که ناتو تمامی تجهیزات لازم به اوکراین به منظورآغاز ضد حمله فراهم کرده‌است: ″ از زمستان، کی‌یف محموله‌های بی‌سابقه‌ای از سلاح‌ها، مهمات، قطعات و آموزش نیروهای خود را دریافت کرده‌است، نیروهای اکراینی اکنون کاملا مجهز هستند″.

از سوی دیگر ولادیمیرزلنسکی، رییس‌جمهور اوکراین در دیداری که با اورزلا فون درلاین، رییس کمیسیون اتحادیه اروپا داشت؛ خواهان پیوستن سریع کشورش با اتحادیه ارپا شده است: ″ از حمایت‌‌های اروپا تشکر می‌‌کنیم. زمان رفع عدم اطمینان سیاسی مصنوعی در روابط اوکراین و اتحادیه اروپا فرا رسیده است. زمان تصمیم گیری مثبت برای آغاز مذاکرات درباره عضویت کی‌‌یف در این اتحادیه فرا رسیده است″.

این گفته‌ها در حال بیان می‌شود که انتونیوگوترش دبیرکل سازمان ملل متحد در تازه‌ترین اظهارات خود بیان دادشته که، احتمال کمی وجود دارد که اوکراین و روسیه به‌زودی بر سر میز مذاکره بنشینند چرا که هر دو کشور همچنان معتقدند که می‌توانند از نظر نظامی به اهداف خود دست یابند.