آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد می‌گوید که حمله روسیه به اوکراین ناقض منشور سازمان ملل و قوانین بین‌المللی است. گوترش از اعضای این سازمان خواسته که در روابط بین‌الملل خود از تهدید یا استفاده از زور علیه تمامیت ارضی یا استقلال سیاسی هر کشوری یا هر روش دیگری که با اهداف سازمان ملل متحد […]

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد می‌گوید که حمله روسیه به اوکراین ناقض منشور سازمان ملل و قوانین بین‌المللی است.

گوترش از اعضای این سازمان خواسته که در روابط بین‌الملل خود از تهدید یا استفاده از زور علیه تمامیت ارضی یا استقلال سیاسی هر کشوری یا هر روش دیگری که با اهداف سازمان ملل متحد مغایرت داشته باشد، خودداری کنند. وی بر تعهد سازمان ملل متحد به حاکمیت، استقلال و تمامیت‌ارضی اوکراین در داخل مرزهای شناخته شده بین‌المللی آن تاکید کرده‌است. درهمین‌حال، ولادیمیر پوتین رییس‌جمهور روسیه بر ارتقای توان دفاعی و تلاش بیشتر مسکو به تقویت سه گانه هسته‌ای این کشور تاکید کرده‌است.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد می‌گوید که حمله روسیه به اوکراین ناقض منشور سازمان ملل و قوانین بین‌المللی است. گوترش روز چهارشنبه و یک روز قبل از رای گیری مجمع عمومی سازمان ملل درباره قطع‌نامه جدیدی که خواستار صلح است، این اظهارات را مطرح کرده است. وی تاکید کرده است که باید تمام اعضا در روابط بین‌‌الملل خود از تهدید یا استفاده از زور علیه تمامیت ارضی یا استقلال سیاسی هر کشوری یا هر روش دیگری که با اهداف سازمان ملل متحد مغایرت داشته باشد، خودداری کنند. وی در ادامه بر تعهد سازمان ملل متحد به حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت‌ارضی اوکراین در داخل مرزهای شناخته شده بین‌المللی آن تاکید کرد: ″مجمع عمومی با واضح‌ترین عبارات به تلاش فدراسیون روسیه برای الحاق غیرقانونی چهار منطقه اوکراین – خرسون، ژاپروژیا، دونتسک و لوهانسک- واکنش نشان داده است. تهدید ضمنی برای استفاده از سلاح‌های هسته‌ای کاملا غیرقابل قبول است″.

در همین‌حال، ولادیمیر پوتین رییس‌جمهور روسیه بر ارتقای توان دفاعی و تلاش بیشتر مسکو به تقویت سه‌گانه هسته‌ای این کشور تاکید کرد. رییس‌جمهور روسیه در پیام ویدیویی به‌مناسبت تبریک روز مدافعان میهن، می‌گوید که مسکو هم‌چنان به تقویت سه‌گانه هسته‌ای این کشور توجه بیش‌تری خواهد کرد: ″ارتش و ناوگان فعال و نوین تضمین امنیت و حاکمیت کشور بشمار می ‌رود بنابراین به تقویت توان دفاعی اولویت خواهیم داد. نخستین سامانه‌ های موشکی بالستیک قاره پیمای «سارمات» سال جاری در خدمت ارتش روسیه قرار خواهد گرفت و مسکو به تولید موشک‌های فراصوت کینژال ادامه خواهد داد. سال جاری هم‌چنین شاهد تحویل مقادیر زیادی موشک‌‌های فراصوت زیرکان که از دریا شلیک می‌‌شود، خواهد بود″.

با این همه، ماریا زاخارووا سخن‎‌گوی وزارت خارجه روسیه می‌گوید که  جو بایدن رییس‌جمهور امریکا بدون گرفتن تضمین امنیتی از روسیه جرات بازدید از کی‌‌یف پایتخت اوکراین را نداشت: ″بایدن بدون اطلاع مسکو و بدون درخواست از روسیه برای اطمینان از حفظ امنیت خود، جرأت نداشت از کی‌یف بازدید کند. هدف از دیدار رهبر آمریکا ارایه یک نمایش باشکوه بود؛ اما در عمل تبدیل به یک صحنه شکست خورده در یک تیاتر شد″.

این در حالی‌است که کیت سلف نماینده‌ی مجلس نمایندگان امریکا معتقد است جنگ بین روسیه و اوکراین به سرعت در حال تبدیل شدن به یک جنگ نیابتی بین دو ابرقدرت امریکا و چین است. وی با اشاره به سفر غیرمنتظره جو بایدن رییس‌جمهور امریکا به اوکراین، و سخنرانی روز سه‌شنبه ولادیمیر پوتین رییس‌جمهور روسیه در مسکو در جمع نمایندگان مجلس این کشور و بازدید چینی‌‌ها از روسیه، گفت که اوضاع به سرعت پیش می‌رود.