به گزارش دفتر قنسلگری کشور هند در استان هرات، کار آبگیری بندسلما؛ بزرگترین روند زیربنایی کشور، دی روز یک شنبه ۴ اسد با حضور مقامات هرات، بزرگان قومی و نهاد های آن استان، آغاز شد. با هزینه ی ۳۰۰ میلیون دالر به کمک کشور هند ساخته می شود و به گفته ی قنسلگری هند تا […]

به گزارش دفتر قنسلگری کشور هند در استان هرات، کار آبگیری بندسلما؛ بزرگترین روند زیربنایی کشور، دی روز یک شنبه ۴ اسد با حضور مقامات هرات، بزرگان قومی و نهاد های آن استان، آغاز شد. با هزینه ی ۳۰۰ میلیون دالر به کمک کشور هند ساخته می شود و به گفته ی قنسلگری هند تا یک سال آینده به بهره برداری سپرده خواهد شد.

روند کار این بند سلما، از نخستین سنگ تهدابش در زمان سردار محمد داوود توسط یک شرکت هندی گذاشته شد و در آن زمان ۲۵ در صد کار این پروژه انجام شد؛ که با فروپاشی نظام و عدم مساعدت، کار در سلما به حالت تعویق درامد که سرانجام در سال ۲۰۰۵ از سوی دولت افغانستان و باز هم به همکاری دولت هند، از سر گرفته شد.

این در حالی ست که کار بند سلما پس از آغاز دوباره اش نیز، تا حال مسیر بی سامانی را طی کرده است و دلایل گونه گونی از جمله نا امنی، سد راه پیشرفت سریع کار این بند شمرده می شود.

در صورت به بهره رسی بند بزرگ سلما، ۴۲ میگاوات برق هرات و استان های همجوارش تامین، و هزارها هکتار زمین در این استان آبیاری خواهد شد.

زریر پارسی منش این موضوع را با آقایان غلام فاروق مجروح عضو مجلس نمایندگان، آذرخش حافظی مسوول روابط بین المللی اتاق تجارت و صنایع کشور و ناصر شفیق استاد دانشگاه به بحث و بررسی گرفته است.