سال هاست که نیروهای امنیتی افغانستان، با اندک ترین امکانات و تجهیزات در برابر مخالفان مسلح دولت می جنگند و برای تامین امنیت شهروندان تلاش می کنند. این نیروها طی چندسال پسین خسارات زیاد جانی و مالی به مخالفان مسلح دولت واردکردند. با این حال اما، همواره انتقادهایی از ضعف مدیرت و موجودیت فساد درنهادهای […]

سال هاست که نیروهای امنیتی افغانستان، با اندک ترین امکانات و تجهیزات در برابر مخالفان مسلح دولت می جنگند و برای تامین امنیت شهروندان تلاش می کنند. این نیروها طی چندسال پسین خسارات زیاد جانی و مالی به مخالفان مسلح دولت واردکردند. با این حال اما، همواره انتقادهایی از ضعف مدیرت و موجودیت فساد درنهادهای امنیتی وجود داشته است. به تازگی جنرال جان کیمپل؛ فرمانده نیروهای ناتو در افغانستان گفته است، که هر ماه چهار هزار سرباز افغان ترک وظیفه می کنند .
آقای کیمپل افزوده: ” دلیل ترک خدمت این سربازان ضعف رهبری نظامی است که گزینه‌ی‌ دیگری برای این سربازان جوان ارتش و پولیس به جا نمی‌گذارد مگر این‌که، وقتی آن‌ها به خانه‌های‌شان رفتند، دیگر به صفوف نیروهای امنیتی باز نگردند.”
او به طور نمونه گفته است، سربازی که دو یا سه سال بدون وقفه در هلمند بجنگد، به احتمال زیاد غذای مناسب و زمینه برای ورزش هم نداشته باشد، زمانی که خانه رفت دیگر حاضر نیست دوباره به وظیفه حاضر شود.
با این همه اما، سخنگویان وزارت های دفاع و داخله گفته اند که شرایط خدمت سربازی در افغانستان متفاوت است. همزمان ان ها موضوع ترک وظیفه‌ی سربازان را پذیرفته، اما نه به تعدادی که جنرال کیمپل از آن سخن گفته است.
جنرال کمیپل اما، از پیشرفت و توانایی نیروهای امنیتی افغان ستایش کرده و گفته ا ست هر بار که او به افغانستان رفته، این نیروها را بهتر از قبل یافته است.

این موضوع را زریر پارسی منش با خلیل احمد شهیدزاده عضو مجلس و داوود اساس سناتور پیشین به بحث و بررسی گرفته است.