سالهاست که افغانستان و پاکستان درهمسایگی هم، در زیرسایه بی اعتمادی و روابط پر نوسان و حیات سیاسی دارند. حامد کرزی رییس جمهور پیشین کشور بیش از بیست بار به پاکستان سفرکرد تا سردی روابط باپاکستان را گرم کند و روحیه تعامل به جای تقابل درمیان دوکشور را به وجود بیاورد، اما این سفرها و […]

سالهاست که افغانستان و پاکستان درهمسایگی هم، در زیرسایه بی اعتمادی و روابط پر نوسان و حیات سیاسی دارند. حامد کرزی رییس جمهور پیشین کشور بیش از بیست بار به پاکستان سفرکرد تا سردی روابط باپاکستان را گرم کند و روحیه تعامل به جای تقابل درمیان دوکشور را به وجود بیاورد، اما این سفرها و تلاش ها راه به جای نبرد.

باروی کارآمدن حکومت وحدت ملی، رییس جمهورغنی بخشی ازسیاست خارجی دولتش را برای ترمیم و ازسرگیری رابطه باپاکستان اختصاص داد و باخوش بینی های زیادی به جانب پاکستان تکیه کرد.

اما یک روز پیش رییس جمهور به شدت ازعملکرد و بازی دوگانه پاکستان در قبال افغانستان به خصوص درامر میانجی گری درگفتگوهای صلح با طالبان انتقادکرد. اما حالا ارگ ریاست جمهوری با نشرخبرنامه ی گفته است که در پی افزایش ناامنی ها در کابل، فردا یک هیات بلند پایه ی افغانی عازم پاکستان می شود.

برمبنی این خبر نا مه، رییس جمهوریکشور گفته است که ” پاکستان باید تعریف خود را از گروه های تروریستی به افغانستان واضح بسازد “.

آقای غنی گفته است: ” حکومت پاکستان حساسیت موضوع را باید درک نماید و تعریفی را که برای تروریزم در آن کشور مشخص نموده و بر اساس آن علیه گروه های تروریستی در آن کشور اقدام می کند، عین تعریف را برای افغانستان نیز ارایه نماید”.

آقای غنی در این نشست تاکید کرده است که دولت افغانستان موقف اش را برای مقام های حکومت پاکستان روشن ساخته و تصمیم گیری و اقدامات اسلام آباد در این راستا، در هفته های آینده چگونگی روابط دو کشور را تعیین خواهد کرد.

سیدحشمت الله سروری، این موضوع را باحضور ” محمد داوود کلکانی ” عضوکمیسیون روابط بین الملل مجلس نمایندگان و ” محمد ناصر شفیق ” استاد دانشگاه، در برنامه « آخرخط » به بحث و بررسی گرفته است.