https://www.youtube.com/watch?v=PqZAD5iP0RU نود درصد از شهروندان کشور خواهان اصلاحات انتخاباتی اند. نزدیک به سیزده ملیون شهروند کشور واجد شرایط رای دادن اند؛ اما در سراسر کشور، بیش از ۲۱ ملیون کارت رای دهی توزیع شده است که این خود زمینه را برای تقلب مساعد می کند. این ها، نکات اند که رییس کمیسون اصلاح نظام انتخاباتی، […]

https://www.youtube.com/watch?v=PqZAD5iP0RU

نود درصد از شهروندان کشور خواهان اصلاحات انتخاباتی اند. نزدیک به سیزده ملیون شهروند کشور واجد شرایط رای دادن اند؛ اما در سراسر کشور، بیش از ۲۱ ملیون کارت رای دهی توزیع شده است که این خود زمینه را برای تقلب مساعد می کند. این ها، نکات اند که رییس کمیسون اصلاح نظام انتخاباتی، در برابر سناتوران، ابراز داشته است.

قرار است این کمیسیون تا یک هفته ی دیگر پیشنهاد های خود دررابطه به اصلاحات انتخاباتی را به ریاست جمهوری بفرستد.شماری از سناتوران گفته اند که که باید در زمینه کارت رای دهی تجدید نظر شود و بدون توزیع شناسنامه های الکترونیکی، تقلب تکرار می شود.

بسیاری نسبت به عملکرد کمیسون اصلاحات انتخاباتی مثبت نمی بینند و می گویند سیاسی عمل می شود و اقدامات حقوقی و قانونی که نیاز است مد نظر گرفته نخواهد شد. به باور این عده، در آغاز نیاز بود اعضای کمیسیون های انتخاباتی که متهم به تقلب اند، کنار زده می شدند و کسانی دیگری جای شان می آمدند. به باور این اینان، اراده ی سیاسی لازم برای اصلاحات انتخاباتی وجود ندارد.

بشیر عظیمی این موضوع را در این برنامه سرنوشت با آقایان سید برهان خلیلی، آگاه سیاسی، کنشکاه ساهل، عضو بنیاد انتخابات شفاف افغانستان یا تیفا، و عبدالوحید فرزه یی، عضو اتحایده حقوق دانان افغانستان، به وکاوی گرفته است.